Signnieuws

De Taskforce Digital Out-of-Home (DOOH) van IAB Nederland (branchevereniging voor digital advertising en marketinginnovatie) publiceert een DOOH-handboek. Het biedt een overzicht van technische, operationele en commerciële aspecten van dit relatief nieuwe medium. Het handboek is te downloaden op de website van IAB Nederland.

Het DOOH-handboek moet duidelijkheid en eenduidigheid in de DOOH-markt bieden.

Het handboek behandelt onderwerpen als: hoe om te gaan met DOOH in de openbare ruimte, KPI’s en afrekenmodellen, formaten, technische standaarden, meetbaarheid en transparantie. Volgens de makers een relevant handboek voor zowel marketeers die (nog) weinig technische kennis hebben van DOOH als OOH-specialisten die op zoek zijn naar uitgebreide documentatie.

Richtlijnen

Guy Grimmelt

Guy Grimmelt, voorzitter Taskforce DOOH van IAB Nederland: “De impact en het gebruik van DOOH nemen steeds meer toe. Het is dan ook niet zo vreemd dat er in de markt behoefte is aan duidelijkheid, maar ook aan eenduidigheid over de belangrijke thema’s rondom dit medium.” De taskforce ziet dit handboek als eerste stap. “Het is onze missie om op de korte termijn deze richtlijnen samen met alle stakeholders verder uit te werken”, aldus Grimmelt.

Versnelde groei

Wendy Pouw

Wendy Pouw, directeur IAB Nederland: “Waar andere grote mediakanalen het de afgelopen jaren zwaarder hebben gekregen om bereik te genereren, blijft DOOH alleen maar groeien. Was het marktaandeel in 2016 nog maar 5 procent, de laatste IAB Ad Spend-cijfers laten zien dat de groei in 2018 is voortgezet met 90 procent. Inmiddels is zelfs een derde van de totale OOH-bestedingen digitaal. Door deze versnelde groei is er een ecosysteem ontstaan met veel spelers, grote belangen, maar vooral een omgeving waarin veel vragen leven.”

Klik hier om het handboek te downloaden.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.