Kennis delen en vermaak tijdens de recente lichtreclamebijeenkomst van SI’BON bij Bas Neon in Leiden. Hoogtepunt was echter het kijkje in de keuken, inclusief verschillende demonstraties, bij het lichtreclamebedrijf zelf, dat al sinds 1965 bestaat.

Drie generaties Van Gellecum traden op als gastheer voor de ruim zeventig personen die waren afgekomen op de bijeenkomst Lichtreclame die brancheorganisatie SI’BON half juni organiseerde bij Bas Neon in Leiden. De imposante neonreclame op het dak van het pand is een landmark in de wijde omgeving, stelde Vincent de Klerk van SI’BON, bij de opening. Grondlegger Bas (inmiddels 82) liet zien hij het ambacht van neonglasblazen nog niet is verleerd en kleinzoon Bastiaan (27) leert momenteel de fijne kneepjes van zijn opa. Daarnaast konden de aanwezigen, tijdens een rondleiding met demonstraties, zien dat Bas Neon ook moderne technieken en technologieën omarmt.

The Channel Letter Former
Zo was vader Remko de grote initiator om de CNC Accu-Bend uit de Verenigde Staten naar Nederland te halen. Deze machine, waarmee een aluminium strook vanaf de rol automatisch kan worden gebogen om doosletters mee te maken, werd door hem en zijn vader doorontwikkeld en Bas Neon vertegenwoordigt al jaren de Amerikaanse fabrikant in Europa. Met The Channel Letter Former, een in eigen huis ontwikkelde machine om kunststof plaatmaterialen met behulp van vacuüm 3D te vervormen, wordt zelfs wereldwijd aan de weg getimmerd.

Metallic folies
Een combinatie van beide technieken levert verassende producten op, zo konden de deelnemers aan deze SI’BON-meeting zelf aanschouwen. Helemaal als daarbij ook nog gebruik wordt gemaakt van speciale metallic folies. Deze zelfklevende vervormbare acrylaatfolies met metaallaag worden door Oike & Co geproduceerd in Japan en in Europa op de markt gebracht onder de naam Ecomold door het Franse LePont Europe SAS. Volgens Marina Brulebois van Le Pont is de folie, verkrijgbaar in verschillende metaaltinten, geschikt om te vervormen middels vacuüm en het mooie is dat het gedeeltelijk licht doorlaat.

Ook aanwezig was Erik Schepes, business development manager Signs & Graphics bij Vink Kunststoffen in Didam. Hij toonde een zogenoemde laserlichtlijn van enkele millimeters doorsnede, waarvan Vink Kunststoffen momenteel de toepassingsmogelijkheden onderzoekt. Het wordt onder andere al toegepast in de exclusieve jachtbouw.

Ledmodules van 48 volt
In de immense constructiewerkplaats konden de aanwezigen na de rondleiding luisteren naar Marnix van Twist, algemeen directeur van Cleary. Hij schetste enkele trends op lichtreclamegebied, waaronder de verschuiving van ledmodules van 12 naar 24 en nu zelfs 48 volt. Minder verliezen en snellere montage (meer ledmodules in een streng) bij grotere installaties zijn enkele van de voordelen. In de slipstream van Smart Buildings komen er ook ‘slimme’ lichtreclames aan, aldus Van Twist. “Nu al kunnen lichtreclame-installaties automatisch worden gedimd of aan- en uitgeschakeld, maar dit gaat een stap verder. Realtime monitoring, zodat je ook op afstand kunt zien of er een storing optreedt.”

Kennis delen
Bastiaan van Gellecum is nu vier jaar als sales manager in dienst bij Bas Neon en de beoogd opvolger (lees hier een interview met hem en zijn vader Remko uit 2022). Met zijn komst waait er meteen een frisse wind door het bedrijf. Hij vertelde dat zijn vader en opa zich nooit wilden aansluiten bij een brancheorganisatie, bang om de concurrentie wijzer te maken dan nodig was. “Volgens mij zit de wereld tegenwoordig echter anders in elkaar.“ Bastiaan blijkt een representant van de generatie die kennis wil delen en wil samenwerken met collega-bedrijven. “Ik heb mijn zin doorgedrukt en wat zijn wij blij dat wij lid zijn geworden van SI’BON. Anders zaten jullie hier vanmiddag niet.”
Kunstenmaker

Schrijver en kunstenmaker Maurice Jonkers was het aperitief voor het uitgebreide buffet waarmee de middag werd afgesloten. Deze voormalige verkoper uit de chemiesector bleek over een goede stem te beschikken. De auteur van het boek ‘Chemische Binding’ ging onder de titel ‘Sign aan de wand’ van peptalk naar ledtalk en lardeerde zijn bespiegelingen over het leven en zaken doen met verschillende liedjes en een quiz.
In Sign+ Magazine nummer 5-2023 meer over de bijeenkomst Lichtreclame van SI’BON bij Bas Neon.
Hieronder een beeldimpressie van de geslaagde bijeenkomst bij Bas Neon: