Signnieuws

Vanuit de signbranche klinkt steeds luider de roep om een classificatiesysteem, waarmee signmakers kunnen aantonen hoe ‘groen’ hun producten zijn. Maar dat is nog geen abc’tje, zo bleek dinsdag 10 mei tijdens de themabijeenkomst van Fespa Nederland bij Antalis in Almere. Dat bedrijf heeft een eigen classificatiesysteem ontwikkeld om hun klanten een eerlijke, groene keuze te laten maken.

De deelnemers aan het geslaagde bezoek van Fespa Nederland aan de vestiging van Antalis in Almere.

The Green Connection

Dankzij het classificatiesysteem The Green Connection van Antalis is het voor klanten meteen duidelijk hoe duurzaam de eigen producten en materialen zijn. De classificatie is gebaseerd op twee, volgens het bedrijf objectieve, criteria: welke grondstoffen worden gebruikt bij de productie van media en hoe recyclebaar is het?

Objectieve parameters

Maar een bedrijf dat aan zijn eigen materialen een groenlabel hangt, dat riekt toch een beetje naar een slager die zijn eigen vlees keurt? “Wij zijn eerlijk in onze beoordeling”, benadrukte Jo Dhaenens, product marketingmanager Benelux bij Antalis in zijn presentatie. “Bovendien gebruiken we objectieve parameters. Om die reden valt onze PP-film niet onder ons ‘groene’ verhaal en krijgt het slechts twee sterren, puur vanwege de grondstof die bij het produceren van dit product wordt gebruikt en omdat het na gebruik lastig te recyclen is vanwege het gebruik van lijm.” En zo lepelde Dhaenens nog een hele reeks eigen materialen op die niet meer dan twee of drie sterren krijgen.

Stephan Jacbos van Zünd Benelux bekijkt de film van Innovia.

Antalis wil de onbetwiste groene leider van de papierindustrie worden door heldere en begrijpelijke normen te hanteren. Dhaenens: “Onze ambitie is dat in 2030 75 procent van onze producten drie sterren of meer moet hebben. Daarom hebben we bijvoorbeeld voor onze afdeling Viscom iemand in dienst die continu zoekt naar alternatieve materialen voor ons huidige aanbod, die de impact op het milieu verminderen.”

Boeiende discussie

Eerder op de middag was er al een boeiende discussie ontstaan op de vraag van Eduard Hoogendijk van Fespa of een onafhankelijk certificeringsproject een must is voor de branche. “Dat is heel belangrijk”, zei René de Heij van Probo. “Want het salesverhaal dat we toe nu toe hielden, werkt niet meer voor de grote merken. Die willen dat wij verantwoorden waarom ze met ons zaken moeten doen. Ze willen dat wij echt inzichtelijk maken hoe ‘groen’ wij zijn.”

Oscar Kers, die zich bij Van As Print & Sign in Amsterdam bezighoudt met sustainable materials, sloot zich hierbij aan. “Retailers duwen tussenpartijen het duurzaamheidsvraagstuk in.” Een merk als Levi’s, meldde Kers, eist bijvoorbeeld dat alles waar hun naam aan verbonden is, zo duurzaam mogelijk is gemaakt. Er zou één overkoepelende autoriteit moeten komen die certificaten uitdeelt, niet allerlei verschillende partijen. “Op de datasheet van een leverancier zou moeten staan: deze filmrol zorgt voor vijf kilo CO2 -uitstoot”, zei Bron Hekkema van filmproducent Innovia , die deze dag nog een verhandeling hield over de geringere ecologische voetafdruk van de pvc-vrije PP-film die het bedrijf op de markt heeft gebracht. En waarvan de productie, volgens Hekkema, een stuk milieuvriendelijker is dan andere folies.

  • Bron Hekkema van Innovia.
  • Orderpicking in Almere.
  • Rondleiding door de hal van Antalis in Almere
  • Logistiek manager Gerard Mosterd (rechts) vertelt over Antalis.
  • Eduard Hoogendijk, directeur Fespa Nederland.
  • Stephan Jacbos van Zünd Benelux bekijkt de PP-film van Innovia.
  • Xander Muller van M2 Printing en Stephan Jacobs van Zünd
  • René de Heij (Probo) en Wouter van As (Voorzitter Fespa NL)
  • In de rij met de filmrollen in het assortiment van Antalis.
  • Jo Dhaenens van Antalis

Voorraadbeheer lastig

Tijdens de rondleiding door de enorme bedrijfshal van 26.000 vierkante meter van Antalis, waar niet alleen papier en folies, maar ook karton ligt opgeslagen, werd duidelijk hoe lastig het is om je voorraad te beheren. “Op dit moment gaat al het papier dat hier binnenkomt, vrijwel meteen de deur weer uit. We zouden veel meer papier kunnen verkopen, maar we krijgen gewoon niet meer van de fabrieken. Het volume dat wij nu ontvangen, is gebaseerd op dat van vorig jaar. Dus proberen we ook bij andere fabrieken papier te kopen”, legde salesmanager papier en Viscom Patrick Agterberg van Antalis uit. Daartegenover staat het overschot aan karton. Gerard Mosterd, logistiek manager bij Antalis: “De levertijd liep eerst op van twee, naar vier, naar acht en zelfs twaalf weken. Inmiddels loopt die levertijd weer terug, maar hebben wij nog wel onze orders uitstaan.”

In Sign+ Magazine nr. 5-2022, die begin juli uitkomt, een uitgebreider artikel over het classificatiesysteem van Antalis, BOPP-, PP-film en pvc(-vrije) folies en het belang van een branchebreed kwalificatiesysteem.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.