Signnieuws

Vakdag_Lichtreclame_2015 (8)Ledschermen geven signmakers mogelijkheden hun klanten ook dynamische lichtreclame te bieden, maar het is wel een aparte discipline. En waak voor goedkope aanbieders uit China. De belangrijkste boodschap tijdens de Vakdag Lichtreclame.

Op 17 juni organiseerde de Vakgroep Lichtreclame van Uneto-VNI haar Vakdag Lichtreclame. Gastheer was 3M Nederland, dat de circa 75 belangstellenden ontving in haar nieuwe kantoor in Delft dat november vorig jaar is betrokken. Een inspirerende omgeving voor een inspirerend programma. Het dagvoorzitterschap was in handen van Rob van Heur van Laborelec, die en passant nog een stoomcursus ‘Powerfactor’ gaf.

Laura Golsteijn van Pre Consultants presenteerde het vaste onderdeel van de Vakdag, de meetresultaten van het duurzaamheidsonderzoek naar leds. De vierde meting in een serie van vijf; volgend jaar stopt het onderzoek, omdat de toegepaste techniek in de opstelling inmiddels is achterhaald door de stand van de techniek nu. Maar sommige ledsystemen blijken nu al 20 procent in luminantie te zijn afgenomen. “Er zijn dus wel degelijk kwaliteitsverschillen”, aldus Golsteijn.

Led Display Centers

Verschil in kwaliteit was ook een thema dat regelmatig terugkwam in de diverse inleidingen die gingen over Led Display Centers, de officiële naam voor grote ledschermen waarop dynamisch reclame mogelijk is. Kwaliteit heeft z’n prijs, stelden verschillende aanbieders van deze schermen. Zij waarschuwden voor goedkope ledschermen uit China die de markt overspoelen. “De eerste paar maanden zie je wellicht geen verschil, maar daarna holt de kwaliteit vaak achteruit.” En ga niet blindelings af op gevraagde certificaten. “Elk denkbaar certificaat is in China gewoon te koop.”

Vergunningsbeleid

De Vakdag werd onder andere georganiseerd in samenwerking met Data Display, Glaifa, Hecla Professional, Surtronic en Q-lite. Vertegenwoordigers van deze bedrijven hielden referaten waar de verschillen tussen binnen- of buitentoepassing, DIP- (Direct In-line Package) of SMD (Surface Mounted Diode)-techniek, de kijkhoek, de leesafstand, contentcreatie en lichthinder onder de loep werden genomen. Bij dit laatste aspect is de omgeving waarin een ledscherm wordt geplaatst zeer bepalend. Zogenoemde ‘shaders’ kunnen de lichthinder enigszins beperken en timers en/of sensoren passen de lichtsterkte aan aan het moment van de dag of het omgevingslicht. Maar veel klachten gaan ook over de frequentie van de beweging in combinatie met de content die wordt getoond. Het probleem is ook nog eens dat gemeenten een volkomen willekeurig vergunningsbeleid hanteren. “Een bedreiging voor onze branche. Maar het heeft zin met hen, op basis van argumenten, in gesprek te gaan”, aldus Jacco Zwart van Q-lite.

Fabels

Een duurzaamheid van 10 jaar werd door Marco Bruines van Sight als fabel betiteld. “Misschien komt er nog wel steeds licht uit zo’n ledscherm, maar dat wil niet zeggen dat het beeld acceptabel is.” Nog een fabel die door hem werd ontzenuwd: een ledscherm is niet energievriendelijk, ook al zitten er leds in. “Een paar honderduizend keer bijna niks is toch heel veel.” Iets om in de exploitatie rekening mee te houden. “En zeg niet tegen een klant dat, met wat reclame erop, zo’n scherm zich heel gemakkelijk terugverdient. Ik ken mooie businesscases waarbij geld wordt verdiend, maar het is geen vanzelfsprekendheid.”

Led Gilde

Jan Meutzner kondigde aan dat door Stichting Kien, opgericht door Uneto-VNI om installateurs meer handvaten te geven, een register van beschikbare leds wordt aangelegd. “Juist omdat er zoveel inferieure kwaliteit is.” Om verschillende disciplines (van fabrikant en installateur tot gebruiker) bij elkaar te brengen, is ook een Led Gilde in oprichting. Het delen van kennis en ervaringen staat centraal. Een paar van de doelstellingen: realisatie van een effectieve erkenningsregeling, opleveringsprotocol led-verlichting en introductie van een onafhankelijk keurmerk.

Experience Center

Daarna was er een rondleiding door het kantoor van 3M Nederland, waar met name het bezoek aan het Experience Center de nodige inzichten gaf. Hoe 3M in 110 jaar tijd van een lokale producent van schuurpapier, via lijmtechnologie, evolueerde naar een mondiaal operend bedrijf dat investeert in 46 verschillende technologische platforms.

De geslaagde vakdag werd afgesloten met een barbecue bij het vorig jaar nieuw betrokken pand van Sloanled in Delfgauw. Meer over de Vakdag Lichtreclame in Sign+ Magazine nummer 6 die na de zomervakantie uitkomt.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.