Signnieuws

Inzoomen op de duurzaamheid van zelfklevende folies is best gecompliceerd. Dat ervoeren de deelnemers aan het Innovatie Platform van Fespa Nederland. Samen met experts uit de industrie en distributie werden pvc-vrije en -houdende folies de maat genomen.

Aan zelfklevende folie geen gebrek op de gevel van stadion Galgenwaard, de thuisbasis van FC Utrecht, waar het Fespa Innovatie Platform te gast was.

‘Een objectieve kijk op pvc en zelfklevende folies’ luidde het thema van een bijeenkomst van het Fespa Nederland Innovatie Platform dat 15 februari plaatsvond. Actueel, omdat de vraag vanuit de markt naar pvc-vrije media toeneemt.

Stadion Galgenwaard

Na een rondleiding door stadion Galgenwaard, de thuisbasis van FC Utrecht, laafden de Industry Innovators zich dan ook aan de inleidingen van respectievelijk Arjo de Man, productmanager Visual Communication bij foliefabrikant Renolit, en Jeroen van Dortmont, directeur van folieleverancier Pixia. Interessante betogen die bijzondere inzichten gaven in deze materie, maar ook weer nieuwe vragen opriepen.

Samengesteld product

Het definiëren van het begrip ‘duurzaamheid’ in relatie tot zelfklevende folies blijkt niet eenvoudig, omdat het een samengesteld product is en additieven een hoofdrol spelen. Gebrek aan objectieve en eenduidige criteria vertroebelt de discussie en zeker de publieke opinie. Alternatieven dienen zich aan, maar voorlopig blijven we in de print- en signindustrie nog wel even ‘worstelen’ met pvc, zo werd duidelijk.

Volgens Arjo de Man van Renolit spelen zowel milieuorganisaties als aanbieders van alternatieve pvc-vrije folies een belangrijk rol in de negatieve beeldvorming rond pvc.

Levenscyclus

Volgens De Man van Renolit is pvc-folie nog lang niet aan het einde van zijn technische en economische levenscyclus. Ze hebben hun kwaliteit en inzetbaarheid over de jaren bewezen en concrete verdenkingen op schadelijke invloeden op mens en milieu zijn er volgens hem niet. Alleen als er dwingende wetgeving komt of er alternatieven komen die qua prestaties en kosten net zo goed scoren, ziet De Man pvc-folies langzaam uit de print- en signmarkt verdwijnen.

Van Dortmont van Pixia stelde echter: “Waarom zou je bij kortstondige toepassingen geen pvc-vrije media inzetten? Er zijn gewoon producten beschikbaar die net zo goed zijn en minder energie kosten om ze te maken. Wij leggen de grens bij een gebruiksduur van twaalf maanden.”

Volgens Jeroen van Dortmont van Pixia is de vraag naar pvc-vrije media, met name in de retail en bij overheden, een factor zestig gegroeid in vergelijking met vijf jaar geleden.

Schone productstroom

Of het nu folies zijn met of zonder pvc, het creëren van een schone, gecontroleerde stroom voor recycling is de grote uitdaging voor de toekomst, zo werd gezamenlijk geconcludeerd. Naast de logistiek is de herverwerking van folie met lijm een harde noot die nog moet worden gekraakt.

In Sign+ Magazine nr. 2-2022, die begin maart uitkomt, een uitgebreider artikel over pvc en allerlei facetten van zelfklevende folies.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.