Signnieuws

Volgens een analyse van kleurentrends, uitgevoerd door AkzoNobel worden kleurkeuze en kleurgebruik van mensen sterk beïnvloed door de economische situatie.

Uit de analyse – waarbij onder meer werd gekeken welke kleuren wereldwijd het best werden verkocht door Decorative Paints – bleek dat hoewel regionale voorkeuren van invloed kunnen zijn op kleurgebruik, in de afgelopen decennia de trends in interieurontwerp golfbewegingen vertonen naarmate de economie fluctueerde.

"Deze analyse van kleurentrends heeft ons geleerd dat tijdens een economische recessie neutrale kleuren zoals zwart, wit en grijs de voorkeur hebben voor interieurs, terwijl meer intense kleuren worden gebruikt als er meer vertrouwen is onder de mensen", aldus Stephanie Kraneveld, Global Color Training Manager bij AkzoNobel Decorative Paints, die vandaag de kleurentrends van de onderneming voor 2010 onthulde.

Populair
"Aan het eind van de 20e eeuw bijvoorbeeld werden voornamelijk neutrale kleuren gebruikt. Toen de angst en onzekerheid rond het nieuwe millennium waren afgenomen, kwam de kleur terug in de huizen, variërend van heldere, levendige kleuren tot minder verzadigde tinten.
Op dit moment zien we dat in West-Europa sober wit en gebroken wit het meest populair zijn, terwijl in de Verenigde Staten beige en grijstinten domineren. In Azië geeft men echter de voorkeur aan frisse kleuren, zoals helder geel, roze en lichtblauw, wat best eens te maken zou kunnen hebben met de staat van hun economie".

Halftonen
Zij voegt eraan toe dat deze trends in de komende maanden en jaren waarschijnlijk opnieuw een verschuiving zullen laten zien. "Halftonen zullen veelal overheersen, met zuiverder gebroken wit en duidelijk minder zware tinten, als indicatie van een trend naar meer lichtvoetige en optimistische kleuren, die ons humeur verbeteren in de moeilijke economische situatie die we nu moeten zien door te komen".

Color Futures
De vandaag door AkzoNobel gepresenteerde kleuren vormen onderdeel van de Color Futures(TM). Color Futures is het resultaat van doorlopend wereldwijd onderzoek naar de ontwikkeling van kleurentrends en bieden internationale stijl- en ontwerptrends voor binnen en buiten, vertaald naar paletten van kleurentrends.

De onderneming heeft vijf kleurenthema's ontwikkeld voor volgend jaar – Silent Space, Fluid Fantasy, Basic Beliefs, Free Spirit en Sweet Memory – terwijl de kleur voor het jaar 2010 van AkzoNobel op 29 juli wordt onthuld.

 

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.