Signnieuws

Grote belangstelling voor de facility meeting Bewegwijzering die Si'bon samen met Ultro International in Schiedam had georganiseerd. Directeur Pieter Sneep wees, samen met gastspreker Rijk Boerma van Bureau Mijksenaar, de aanwezigen de weg.

Circa 65 personen kregen van Rijk Boerma, partner en ontwerper bij Bureau Mijksenaar, de filosofie achter een goede bewegwijzering te horen in het pand van Ultro International in Schiedam. Alles start met een gedegen analyse van het gebouw, die over het algemeen nog belangrijker is dan het ontwerp van het gekozen bewegwijzeringsysteem, aldus Boerma. De fysieke structuur en functies van een gebouw zijn zeer belangrijk. Dat bepaalt welke informatie waar moet worden gegeven.

Basisprincipes
Boerma hield een gedegen betoog, maar alles is eigenlijk te herleiden tot een enkele basisprincipes als het om wayfinding gaat:
• Begrijpelijk
begrijpelijke informatie, alleen daar waar nodig
• Consistent
dezelfde terminologie, bevestigd bij bestemmingen
• Duidelijk
gebruiksvriendelijk voor iedereen
• Zichtbaar en leesbaar
opvallende borden met leesbare informatie

Architect
Het lijken open deuren, maar de praktijk is dat er continu tegen wordt gezondigd, aldus Boerma. Bewegwijzering moet visuele informatie bieden om beschikbare faciliteiten te kunnen gebruiken. Het helpt als architect bij het ontwerp van de ruimtelijke structuur van een gebouw daarmee rekening heeft gehouden. Helaas is de praktijk vaak anders. Boerma: "En alles dat de architect heeft verknoeid, repareer je niet met een paar bordjes."

Totaalconcept
Het totaalconcept moet kloppen, was ook de boodschap van Pieter Sneep, directeur/eigenaar van Ultro International. Alles wat bij elkaar hoort, moet eenduidig zijn. Juist redenerend vanuit dit totaalconcept is het volgens hem mogelijk meer te leveren dan een paar bordjes voor een bewegwijzeringsproject.

Door de hele logistieke schil van een gebouw te bekijken en kennis en kunde in te zetten, kunnen andere zaken naast de bewegwijzering worden meegenomen. Dit varieert van brochurehouders, aanwezigheidsbordjes en vluchtroute aanduidingen tot afzetpalen. Sneep: "Integreer deze zaken in het hele verhaal naar de klant. Daar zit beslist additionele handel in. Maar bedenk wel goed in welke volgorde je deze zaken aan de orde stelt." Men moet het signbedrijf blijven zien als bewegwijzeringspecialist en geen ‘bordjesschuiver'.

 

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.