Signnieuws

Minister Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat wil dat werkgevers afspraken maken met hun medewerkers over het smartphonegebruik in de auto. Veel werkgevers verwachten dat werknemers reageren op berichten, ook tijdens het rijden.

Eén op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden.

Zakelijk verkeer

Mono is de slogan voor rijden zonder afleiding. Het ministerie voert met deze kreet al langer een campagne om fietsers en automobilisten te waarschuwen voor het gevaar van bellen of appen achter het stuur.

Deze week lanceerde Minister Van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) een nieuwe campagne gericht op zakelijk verkeer. Doel van de campagne is dat werkgevers met hun medewerkers afspraken maken over smartphonegedrag in de auto of op de fiets.

Onderzoek

Ruim 1 op de 3 werkgevers in ons land heeft geen regels voor medewerkers over het smartphonegebruik in de auto. Bij 35 procent van de bedrijven wordt van collega’s verwacht dat ze altijd binnen een half uur reageren op een berichtje, ook als ze onderweg zijn in de auto. Dat blijkt uit een onderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA).

MONO-campagne richt zich nu op zakelijke weggebruikers

Onverantwoord

Van Nieuwenhuizen: “Het is moeilijk voor te stellen, maar één op de tien werkgevers vindt het een normale zaak dat hun werknemers berichten lezen en terugschrijven tijdens het rijden. Totaal onverantwoord om dit van je mensen te verwachten, want dat is gewoon levensgevaarlijk. Ook als je zakelijk onderweg bent, geldt: hou je aandacht bij de weg en rij MONO.”

Campagne

Op www.monozakelijk.nl kunnen werkgevers campagnemateriaal en tips vinden om te zorgen dat hun werknemers MONO kunnen rijden.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.