NS presenteerde deze maand een gemoderniseerde dubbeldekker, voorzien van een nieuw jasje naar een ontwerp van Studio Dumbar (part of Dept), dat ook de vernieuwing van de huisstijl voor zijn rekening nam.

Het nieuwe ontwerp voor de treinen wordt uiteindelijk doorgevoerd op alle nieuw te bestellen en te moderniseren NS-treinen.
Flow
NS en Studio Dumbar hebben een historische band met elkaar. De huisstijl van NS, met het kenmerkende logo en de kleuren geel en blauw, is ontworpen door Gert Dumbar, de oprichter van het bureau. De stijl is vijftig jaar later nog volop in gebruik. Studio Dumbar en NS werkten recentelijk samen aan de vernieuwing van de huisstijl. Dit leidde onder meer tot de introductie van de ‘flow’, de golvende lijn die is doorgevoerd in de communicatiemiddelen van NS. Het symboliseert het streven van NS om iedereen vloeiend en flexibel van deur tot deur te brengen.
Eenheid
Studio Dumbar ontwikkelde ook het ontwerp waarmee NS meer eenheid wil brengen in het uiterlijk van de treinen. Het ontwerp is rustiger, minder versnipperd in het toepassen van kleurvlakken en logo’s, en laat door de ‘flow’ aan de voorkant meer stroomlijn zien. Uiteindelijk volgen alle nieuwe NS-treinen die in de toekomst worden besteld of gemoderniseerd.
Erik de Vlaam, designer bij bij Studio Dumbar: “Na eerst te hebben gewerkt aan de vernieuwing van de visuele identiteit van NS, is het mooi om het ontwerp door te voeren naar de treinen zelf. Op basis van de eerdere flow, hebben we een nieuw ontwerp gemaakt dat moderner is, meer snelheid uitstraalt en NS met recht een trots gevoel geeft.”