De grauwe klauwier, bontbekplevier en andere onbekende vogels krijgen een half miljoen euro om zichzelf bekender te maken. De Vogelbescherming won dit bedrag in de Ocean Outdoor Digital Creative Competition Amsterdam.

Wat begon met een idee van communicatiebureau KesselsKramer, mondde uit in grote winst voor bescheiden en onbekende vogelsoorten. Onder het mom van ‘bekend maakt bemind’, ontstond het idee om voor bescheiden vogels onbescheiden veel aandacht te zoeken. Vogelbescherming raakte enthousiast en samen werd besloten het idee in te zenden voor de Ocean Outdoor Digital Creative Competition Amsterdam, in de categorie non-profit. Met de eerste prijs, 500.000 euro aan mediawaarde, als resultaat.
Bescheiden vogels
De gemiddelde stedeling kent meer automerken dan vogelsoorten. Onder andere verstedelijking, recreatiedruk en grootschalig agrarisch grondgebruik maken het leefgebied van veel vogels in Nederland steeds kleiner. Ze komen in de verdrukking en verliezen aan zichtbaarheid. Maar hoe groter de bekendheid van iets, hoe groter de waardering ervoor, aldus reclamewetenschappers. En waar men waardering voor heeft, daar is men zuinig op. Reden te meer om digitale buitenreclame in te zetten voor deze campagne om de soorten die het nodig hebben bij het grote publiek onder de aandacht te brengen.
Campagne
In de uitingen laten verschillende vogels, zoals de grauwe klauwier en de tureluur, zich van hun mooiste en meest iconische kant zien, alsof het een reclame voor de nieuwste smartphone betreft. Voor de campagne wordt gebruikgemaakt van Interactive Augmented Reality. Door dit platform lijken de digitale vogels tussen de mensen te lopen en voorbijgangers te volgen.
Credits:
• Creatie: KesselsKramer
• Klant: Vogelbescherming
• Animatie: PlusOne Amsterdam
• Outdoor/ AR media: Ocean Outdoor
• Illustrator: Elwin van der Kolk