Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) start een onderzoek naar de commerciële waarde van design voor het bedrijfsleven. Volgens BNO is het wel duidelijk dat design een belangrijk concurrentiewapen is in de huidige economie, maar ontbreekt het wetenschappelijke bewijs hiervoor.
"Wat ontbreekt is wetenschappelijk onderzoek dat een hard, causaal verband aantoont tussen de investeringen in design en het economisch-commerciële resultaat," aldus BNO-voorzitter Tom Dorresteijn. In zijn ogen is het onderzoek nuttig om bedrijven die nog aarzelen meer inzicht te verschaffen in de functie van design, ook in de tijd van economische neergang. "Wat meer dan ooit nodig is, is creatief denken: het vernieuwen of verbeteren van producten en diensten zodat een bedrijf zich een sterkere positie op de markt verwerft. Er kan er tenslotte maar één de goedkoopste zijn. De rest zal iets anders moeten bedenken."
BNO werkt in het onderzoek samen met de Erasmus Universiteit en de TU Delft. Het onderzoek wordt gefinancierd door BNO en het Ministerie van Economische Zaken. EZ-minister Maria van der Hoeven ontving deze week het onderzoeksplan 'Design en Effectiviteit' uit handen van Dorresteijn. De resultaten komen in 2011 beschikbaar.
Al in 2004 maakte BNO zich hard voor het onderzoeken van de toegevoegde waarde van design. Dat resulteerde in de onderzoeksmethode Design Effect waarmee inzicht werd gegeven in de effecten van designprojecten. Daarop volgde in 2008 het project Best Practices met cases uit het mkb waarbij design een belangrijke rol speelde in het versterken van de positie van ondernemingen.