Rummerk Bacardi heeft onderzoek gedaan naar vriendschap en social media onder Nederlanders en heeft daarop haar reclamecampagne toegespitst. ‘Bacardi Together' is het thema van de multimediacampagne die zich focust op de toegevoegde waarde van persoonlijk contact. Met de campagne wil Bacardi mensen herinneren aan het belang en de lol van persoonlijk contact en iedereen oproepen er meer tijd voor vrij te maken.
Uit het onderzoek van Bacardi naar vriendschap en social media in Nederland, uitgevoerd door onderzoeksbureau PanelWizard, blijkt dat driekwart van de Nederlanders actief is op social media en dat zij social media een gemakkelijk middel vinden om vriendschappen te onderhouden.
Vriendenlijsten
Ongeveer de helft van de Nederlanders heeft wel een Hyves- (57,4 procent) of Facebook-account (48,1 procent). Een kwart van de Nederlanders zit op LinkedIn (24,1 procent) en één op de zes heeft een Twitter-account (16,1 procent). Op de vriendenlijsten van de sociale netwerken prijken vaak vele vrienden; gemiddeld heeft de Nederlander 112 vrienden op Hyves, 84 vrienden op Facebook en 96 connecties op LinkedIn.
Echte vrienden
De berichten van de respondenten op Twitter worden door gemiddeld 54 volgers gelezen. Een hele hoop, terwijl de Nederlander aangeeft slechts vijf échte vrienden te hebben. Bijna één op de vier ondervraagden ziet deze vrienden wekelijks, één op de vijf elke twee weken of maandelijks. Genoeg vinden we dat niet: met 63,8 procent zegt bijna tweederde dat er te weinig persoonlijk contact bestaat. De druk van werk of school (41,4 procent), ver uit elkaar wonen (25,4 procent) of familieaangelegenheden (24,5 procent) gooien roet in het eten.
Geen social media
Het is overigens niet zo dat mensen die niet actief zijn op social media uit de vriendenkring verdwijnen, aldus 67,2 procent. Persoonlijk nieuws delen we liever niet via Facebook, Hyves of Twitter. We zijn ons er dus wel degelijk van bewust dat elkaar zien belangrijk is voor de vriendschap en voor de gezondheid. Slechts 3,8 procent vindt het voldoende alleen contact te onderhouden via social media. Klik voor het gehele artikel hier.