De Groningse online drukkerij Simian wil België veroveren, met een vestiging in Brugge. De drukwerkgigant zet in op een verdubbeling van de omzet in drie jaar tijd.
Simian is in Nederland vooral bekend van dochteronderneming Reclameland. In België is dat het label Drukland. Klanten in België krijgen het drukwerk tot nu toe geleverd vanuit het Groningse Westerbroek en dat blijft voorlopig ook zo. De persen in Groningen bedrukken een variatie aan producten, van flyers, koffiekoppen en spandoeken tot visitekaartjes en vlaggen.

Versnelling hoger
Met de opening van de eerste fysieke vestiging in Brugge schakelt de onderneming van CEO Wouter Haan een versnelling hoger om de Belgische markt verder in te palmen. In het kantoor in het centrum van de stad is de klantenservice gehuisvest. De ambities van Drukland.be zijn groot: binnen de drie jaar moet de omzet in België verdubbelen, van 7,5 naar 15 miljoen euro. “De opening van onze eerste vestiging in België is niet zomaar een randinvestering. We hebben hier al meer dan 100.000 klanten, voornamelijk bedrijven, maar we willen de Belgische markt helemaal veroveren en marktleider worden”, vertelt CEO Haan. In eerste instantie ligt de focus op Vlaanderen, mogelijk volgt later uitbreiding naar Wallonië.
Inspelen op trends
“Door een vestiging te openen in België voelen we de Belgische markt beter aan”, aldus Haan. “We zullen nog meer kunnen inspelen op de trends die in België anders zijn dan in Nederland: Belgen kopen bijvoorbeeld meer vlaggen, bedrukte kleding, spandoeken en banners dan Nederlanders. En ze willen hun bestelling vaak sneller in huis hebben. Met onze eerste Belgische vestiging spreken we gewoon nog beter de taal van de Belgische consument.”
Om de vestiging in Brugge te bemannen, gaat Drukland.be op zoek naar tien Belgische werknemers met kennis en ervaring in de sector. De Belgische klantendienst hoopt eind juli operationeel te zijn.