De Groningse online drukkerij Simian neemt het failliete Flyer over en verstevigt daarmee zijn positie bij onze zuiderburen. De overname is onderdeel van de doelstelling om tegen 2024 de omzet in België te verdubbelen naar 15 miljoen euro en marktleider in de Benelux te worden.

Simian is in Nederland vooral bekend van het merk en dochteronderneming Reclameland. In België is dat het label Drukland.be en vanaf nu dus ook Flyer.be. In de zomer van 2021 opende de drukker al een eerste fysieke vestiging in België, maar met de recente overname schakelt de onderneming van CEO Wouter Haan een versnelling hoger om de Belgische markt verder te veroveren. “Wij willen niet alleen de grootste, maar ook de duurzaamste online drukkerij in de Benelux worden”, aldus Haan.
Marktleider België
Op dit moment bedient Drukland, dus nog zonder de nieuwe klanten van Flyer, al meer dan 100.000 klanten in België. “Dat zijn nog voornamelijk bedrijven, maar we willen de hele Belgische markt veroveren”, aldus Haan. In eerste instantie ligt de focus op Vlaanderen, maar het is volgens hem niet uitgesloten dat in een later stadium verder wordt uitgebreid naar het Franstalige Wallonië.
Twee ton
Simian neemt in één keer het grootste deel van het failliete Flyer over. Het hele Belgische klantenbestand, meerdere personeelsleden en de Flyershop in Brugge komen in handen van de Groningse ondernemer. Daarmee is een bedrag gemoeid van 200.000 euro. Ook de domeinnaam www.flyer.be wordt op de korte termijn overgenomen. Tot die tijd worden klanten nog doorverwezen naar de website van Drukland.
“Voor de klanten van Flyer is het fijn dat er nu een einde komt aan de onzekerheid die de laatste maanden boven het bedrijf hing. Sinds het faillissement zien we overigens dat de Belg al massaal in de webshop van Drukland.be kwam bestellen. We merken 30 procent meer bestellingen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar”, aldus Haan.
Innovaties
Al het drukwerk dat in de verschillende webshops wordt besteld, komt uit het Groningse Westerbroek en dat blijft voorlopig ook zo. Simian wil niet alleen de grootste online drukkerij in de Benelux worden, maar ook de meest duurzame. Haan investeerde daartoe de laatste twee jaar al zo’n 8 à 10 miljoen euro in de innovatie van zijn onderneming, waaronder enkele van de allernieuwste drukpersen die volumes tot 30.000 vellen per uur aankunnen en tot de helft minder inkt gebruiken.