Popai Benelux, jarenlang actief op het gebied van marketing at retail, gaat haar speelveld aanmerkelijk verruimen. De focus wordt verlegd naar het totale terrein van shoppermarketing. Daarnaast verandert de vereniging in een stichting en krijgt een nieuwe directeur.
Het uitgangspunt dat 70 procent van de aankoopbeslissingen op de winkelvloer plaatsvinden, is volgens Popai-voorzitter Lex de Rooi achterhaald. Consumenten gaan steeds beter geïnformeerd shoppen, stelt hij. Er ontstaat een nieuw shopperecosysteem, dat niet meer langs een lineair patroon verloopt. Dit noopt marketeers tot het herzien van quasi zekerheid biedende formules en een herziening van veel denkbeelden, aldus Popai, die suppliers daarin wil ondersteunen.
Speerpunten
Het nieuwe beleid kent nu twee speerpunten: inspiratie voor de suppliers en merkfabrikanten en kennisdoorgave en adaptatie van kennis naar de retailers en merkfabrikanten. Gekozen is voor een stichtingsvorm om slagvaardiger te kunnen opereren.
Management
Ook het management van Popai Benelux is gewijzigd. Bram Nauta is per 1 juli als algemeen manager opgevolgd door Leo van de Polder. Nauta is een nieuw kennisinstituut begonnen onder de naam Instore Shopper Marketing Instituut.