Signnieuws

Signmakend Nederland en België is positief gestemd over de nabije toekomst. Dat kan worden opgemaakt uit het trendonderzoek Sign 2018 van Si’bon. De eerste resultaten werden gepresenteerd tijdens de jaarlijkse Kick-off meeting.

Discussie van het panel met de zaal tijdens de geslaagde Kick-off meeting van het nieuwe signjaar met Si’bon.

In samenwerking met 25 aangesloten leveranciers trapte brancheorganisatie Si’bon donderdag 24 januari in Spant! in Bussum het nieuwe signjaar af. Met tegen de 200 bezoekers en een geanimeerd programma was deze Kick-off meeting weer een geslaagde happening.
Klik hier voor een uitgebreid fotoverslag van deze middag.

Minibeurs tijdens de Kick-off meeting in Spant! te Bussum.

Trendonderzoek 2018

Si’bon-directeur Ron van Rijssel maakte van de gelegenheid gebruik om enkele eerste resultaten uit het Trendonderzoek 2018 onder de aangesloten signbedrijven te presenteren. Meest opvallende uitkomst: 90% verwacht goede resultaten te boeken over 2019 en geen enkele signmaker is ronduit negatief gestemd. Dat uit zich ook in de verwachte personeelsontwikkeling voor 2019: 75% van de bedrijven denkt personeel aan te zullen nemen: 22% vast contract, 18% oproep, 53% tijdelijk en 7% uitzendkrachten. In 2018 kreeg 64% van de bedrijven er personeel bij (33% vast, 7% oproep, 55% tijdelijk, 5% uitzendkracht) en 67% huurde zzp’ers in.

Si’bon-directeur Ron van Rijssel deelt enkele resultaten uit het trendonderzoek 2018.

Prijsniveau

Van de bij Si’bon aangesloten bedrijven realiseerde 88% omzetgroei in 2017 in vergelijking tot 2016 (4% gelijk, 8% een daling). Als 2018 met 2017 wordt vergeleken, is dat percentage 75% (19% gelijk, 6% een daling). Van Rijssel: “Geluiden dat 2018 toch een beetje tegenviel ten opzichte van een jaar eerder, zie je terug in deze cijfers.” Over het prijsniveau in 2018 zijn de meningen iets meer verdeeld: 63% noemde dit goed, 12% slecht. Ten opzichte van 2017 zag 73% van de bedrijven de winst in 2018 verbeteren, 10% maakte juist minder winst; 78% van de bedrijven was tevreden met de gemaakte winst en 2% niet.


Albrecht Klaas van Qompaan leidt de paneldiscussie.

Nog enkele opvallende uitkomsten: de omzet in carwrapping groeide in 2018 t.o.v. 2017 bij 44% van de bedrijven, maar voor 56% bleef de omzet gelijk; autoreclame groeide in dezelfde periode bij 59% van de signbedrijven (41% gelijk). Van Rijssel: “Deze tak van sport lijkt weer helemaal uit het dal.” Gevelreclame groeide qua omzet bij 58% van de bedrijven (voor 36% gelijk), lichtreclame bij 41% (45% gelijk), displaysystemen bij 57% gelijk (bij 26% een daling), (pr)interieur steeg bij 76% van de bedrijven (bij 24% gelijk) en digital signage bij 23% van de aangesloten bedrijven (bij 62% gelijk).

Het panel (v.l.n.r.): René de Heij (Probo), Raymond Zutt (Free D-sign), Walter Lommaert (Total Concept), Richard Todd (Signploeg en Reclamestal) en Rens de Jong (Promo Groep).

Paneldiscussie

Welke bedrijfsstrategieën er schuil kunnen gaan achter deze gemiddelde cijfers werd duidelijk tijdens de paneldiscussie die daarna plaatsvond onder leiding van Albrecht Klaas van Qompaan. Centraal stond de vraag: zelf doen of uitbesteden? Vijf ondernemers gaven hierop hun visie. Raymond Zutt van Free D-sign (18 personeelsleden) heeft sterk de focus op zelf produceren – “circa een kwart besteden we uit” – Rens de Jong van Promo Groep vertelde dat zijn bedrijf 5 jaar geleden juist is gestopt met zelf produceren. Richard Todd van Signploeg en Reclamestal legde uit waarom hij de productie en ontwerpactiviteiten voor de buitenwacht heeft gescheiden. Hij stelde dat zijn onderscheidend vermogen vooral bij creatie ligt en heeft de productie deels uitbesteed. Walter Lommaert van Total Concept, met een vestiging in België en in Nederland, heeft geen moeite met het outsourcen van activiteiten: “Graag zelfs, als het ergens anders sneller, beter en/of goedkoper kan.”

Interactie via de werpmicrofoon met de zaal.

Resellermodel

Wat volgde was een interessante discussie met elkaar en met de zaal. Het vijfde panellid, René de Heij van Probo, mocht ook reageren op een kritische opmerking over hun resellermodel. Een signmaker in de zaal stelde dat “bedrijven als Probo” wel heel dicht bij de eindklant komen. “Denk bijvoorbeeld aan reclamebureau’s.” De Heij: “Schuiven we op richting de eindklant? Een absolute nee! We werken niet zomaar met professionals samen; maar een reclamebureau kan inderdaad een reseller zijn. Het gaat erom dat iemand print inkoopt en daar waarde aan toevoegt. Er zijn meer partijen die duiken op de plekken in de markt waar uiteindelijk marge zit, daar kun je de ogen niet voor sluiten. Formeel is iemand die alleen een doos schuift en 30% bovenop op de inkoopprijs bij Probo zet ook een reseller. Vind ik dat een toekomstbestendig model? Nee.” Eerder stelde hij: “Wij als Probo moeten produceren, aan fulfilment doen en innoveren zodat we straks niet met z’n allen exact dezelfde producten de markt in blijven brengen. Het gaat erom dat we ook op termijn samen, gezond en met een goede marge, business kunnen doen.”

Mindset


Cedric Dumont vertelde hoe hij zich als skydiver, basejumper en wingsuit-man voorbereidt en omgaat met stress en angst.

Het event werd geopend door de Belgische stuntman en psycholoog Cedric Dumont. Hij begon met skydiving in 1993, basejumpen in 1995 en ging ‘vliegen’ met de wingsuit in 1999. Zijn boodschap: wie wil presteren, moet zich richten op het positieve. Hij gaf een presentatie over toewijding en het omgaan met onzekerheden, angst en stress. Kort samengevat: met de juiste instelling (mindset), voldoende vertrouwen (trust)  en absolute focus kan men elke uitdaging aan en heeft men de meeste kans op succes. “En je kunt alleen een inspirerend leider zijn als je de tijd neemt om de mensen om je heen mee te nemen in jouw verhaal.”

Klik hier voor een volledig fotoverslag.

Een uitgebreid verslag van de Si’bon Kick-off meeting in Sign+ Magazine nummer 2-2019 die half maart uitkomt.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.