PPDS heeft met displays en tablets een ‘phygital’ winkelervaring gecreëerd voor moderetailer Modivo in het Poolse Warschau, zonder fysieke voorraad op de winkelvloer.

Door het beste van fysiek en digitaal (‘Phygital’) te combineren, is de winkel volledig gecontroleerd met behulp van videowalls, tablets en digital signage. Op de winkelvloer is geen winkelvoorraad te vinden. Klanten kunnen items in de winkel op tablets selecteren die vervolgens rechtstreeks worden afgeleverd in een gepersonaliseerde paskamer. PPDS, leverancier van digital signage en professionele tv-oplossingen in de AV-industrie, heeft hiervoor 110 4K Philips X-Line videowall-schermen geïnstalleerd in de nieuwe futuristische Modivo-winkel in Warschau.
Verschuiving koopgedrag
Mariusz Chludzinski, Sales Director Polen bij PPDS merkte op: “Nu het koopgedrag van consumenten naar online verschuift, wilde Modivo dezelfde snelheid, gemak en kostenvoordelen naar hun fysieke winkels brengen. Een vluchtige wereldwijde pandemie die aan de mix werd toegevoegd, betekende ook dat de winkel zo moest worden ontworpen dat deze onder de meest uitdagende omstandigheden kon blijven werken.”
Click and collect 2.0
Het futuristische winkelontwerp van Modivo breekt met de traditie en bevat geen voorraad op de winkelvloer. Klanten in de winkel zitten op speciale banken waar ze op een tablet door de winkelcatalogus kunnen bladeren. Via het digitale in-store platform, Signio, wordt alle voorraad weergegeven op een gebruiksvriendelijke interface, die direct is gekoppeld aan het aangrenzende ‘geautomatiseerde magazijn’ van de winkel dat meer dan 100.000 artikelen bevat.

Nadat een klant zijn keuze heeft gemaakt, voert hij zijn mobiele nummer in op de tablet om een unieke code te ontvangen. Deze code kan vervolgens worden gepresenteerd bij de ingang van de paskamer en, eenmaal gescand, wordt de klant doorverwezen naar een van de beschikbare paskamers. De geselecteerde items worden vervolgens beschikbaar gesteld achter schuifdeuren in de paskamer. Ook in de paskamer kan een klant zijn ‘bestelling’ nog aanpassen, via een aanwezig touchscreen display. Zodra de klant, na het passen, zijn definitieve beslissing heeft genomen, kan hij zijn bestelling bevestigen via het display en de paskamer met lege handen verlaten. De geselecteerde artikelen die de klant wil kopen worden afgeleverd bij het afhaalpunt waar kan worden betaald.
Omnichannel
Dariusz Sobczak van PPDS-partner Nanovo: “De detailhandel zal in de toekomst een aantal ongelooflijke veranderingen ondergaan. Modivo past in deze transformatie door haar klanten een top-of-the-line omnichannel model aan te bieden. Het komt neer op het overbrengen van de ervaring die klanten kennen van de online wereld naar de ruimte van een fysieke winkel.”