Signnieuws

De snelst groeiende online drukker van Nederland, Reclameland, heeft afgelopen jaar bijna 20 miljoen geïnvesteerd in een tweede productiehal en nieuwe machines.

Het bedrijf realiseerde in 2019 een omzet van bijna 23 miljoen euro en boekte een winst van ruim 1 miljoen euro. Het aantal medewerkers van Reclameland groeide afgelopen jaar van 150 naar 180 (inclusief oproepkrachten), waardoor het merendeel van de productie in eigen huis kon worden verricht. Samen verwerkten zij zo’n 400.000 bestellingen voor zowel particulieren als zakelijke klanten. “E-commerce is de raketmotor van het bedrijf”, zegt Wouter Haan, CEO van Reclameland. “In piekperiodes zitten we soms zelfs op 2000 orders per dag. Een uitdagend proces aangezien we alles in eigen huis doen. Vóór het verzenden moeten we het product nog drukken, snijden, afwerken en inpakken.”

Aanschaf machines

Ten opzichte van 2015 groeide de omzet van afgelopen jaar met 164 procent. Volgens Haan betekende 2019 de definitieve doorbraak van het online drukken. Hij heeft het volste vertrouwen dat deze groei ook de komende jaren blijft aanhouden. “We hebben daarom de afgelopen jaren voor forse bedragen allerlei machines aangekocht, zodat we onder meer nieuwe producten aan het assortiment konden toevoegen. Denk aan machines waar we stickers op rol mee maken, buttons kunnen drukken, maar ook kleine oplages enveloppen. Door continu te innoveren kunnen we elk type klant bedienen.”

Zakelijk

Reclameland levert zowel aan bedrijven als aan consumenten. Ruim 500.000 klanten staan nu in Westerbroek ingeschreven en daar komen maandelijks komen zo’n 7.500 mensen bij. Het gros van de afnemers behelst zakelijke klanten. Zij besteden gemiddeld bijna twee keer zo veel als particulieren. Gebaseerd op het totale aantal van dik 400.000 bestellingen die in 2019 zijn gedaan, zijn flyers het meest gewilde drukwerk. Zij bepalen 12 procent van de omzet. Visitekaartjes (8 procent), posters (6 procent), rollup-banners (4 procent) en spandoeken (3 procent) completeren de top-5.

Trends

Een duidelijke trend die CEO Haan ziet is de stijgende verkoop van zogeheten ‘sign producten’, producten voor reclame- en promotie- doeleinden. Onder meer plaatmateriaal, spandoeken en rollup-banners zijn in trek. Bij particulieren gaat de verkoop van foto’s op canvas hard, vooral rond Moederdag en kerst. Verder zijn gepersonaliseerde mokken (met tekst) populair. “Definitief doorgebroken is je foto afdrukken op aluminium. Dat is echt mainstream geworden”, constateert Haan. Sinds begin maart valt de groei van corona-gerelateerde producten op, zoals vloerstickers en buttons waarmee winkeliers en horecazaken aandacht vestigen op de anderhalve meter afstand.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.