Shopperspecialist Centercom heeft in samenwerking met Validators onderzoek gedaan naar de impact van Retailsigns in de supermarkt. Doel was te achterhalen hoe er gekeken wordt naar reclameposters en hoe je met een reclameposter kunt opvallen op de winkelvloer.
In verschillende sessies zijn posters van bekende retailmerken voorgelegd aan respondenten. Door gebruik te maken van eyetracking werd het objectieve kijkgedrag van de respondenten vastgesteld.
Aandachtspunten
Het onderzoek resulteerde in acht aandachtspunten voor het ontwerpen van een effectieve reclameposter:
1. Communiceer een duidelijke boodschap.
2. Contrast en kleurgebruik zorgen ervoor dat niet alleen de poster opvalt, maar ook dat specifieke elementen meer aandacht trekken op de uiting.
3. Gezichten van mensen (of dieren) trekken de aandacht.
4. Door middel van het gebruik van vectoren kun je het kijkgedrag sturen.
5. Ruim 1,3 miljoen Nederlanders (waaronder het merendeel mannen) hebben een afwijking voor het zien van kleuren. Pas dus op met combinaties van de kleuren rood en groen.
6. De uiting wordt sneller herkend wanneer er consequent gebruik wordt gemaakt van een vaste kleur, opmaak of herkenbare elementen.
7. Houd rekening met de omgeving.
8. Gebruik visuals als associatie met je merk.
Olivier Slot, algemeen directeur Centercom: "Centercom wil meer dan alleen een buitenreclame-exploitant zijn en haar klanten graag voorzien van goed advies. Dit onderzoek past in deze gedachte. Door inzicht te krijgen in hoe er naar reclameposters gekeken wordt, kunnen wij samen met onze klanten campagnes nog succesvoller maken."