Signnieuws

Slechts iets meer dan de helft van de Nederlandse bedrijven heeft een preventiemedewerker. En als die er wel is, dan zijn de rol en positie voor veel mensen onbekend. Dat concludeert de Sociaal-Economische Raad (SER).

Daarom brengt de SER nu, samen met de Stichting van de Arbeid, de ‘Handreiking Preventiemedewerker’ uit om bedrijven gezonder en veiliger te laten werken. Deze handreiking biedt praktische informatie en adviezen voor werkgevers, werknemers en de preventiemedewerkers zelf.

Verplicht

Iedere werkgever is verplicht om ten minste één preventiemedewerker aan te stellen. In kleine bedrijven (met 25 of minder werknemers) mag de werkgever ook zelf de preventiemedewerker zijn. De preventiemedewerker heeft vier wettelijk verplichte taken:

  • Het meewerken aan of het opstellen van een RI&E.
  • Het adviseren aan en samenwerken met directie, ondernemingsraad of personeelsvertegenwoordiging voor goede arbeidsomstandigheden.
  • Het meewerken aan het uitvoeren van de arbomaatregelen.
  • Het samenwerken met en adviseren aan de bedrijfsarts of de arbodienst.

Downloaden

Met de handleiding van de SER kunnen kunnen preventiemedewerkers hun rol in het gezonder en veiliger maken van de werkplekken krachtiger oppakken, stelt de SER. De handleiding is hier te downloaden.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.