Signnieuws

De coronacrisis deelt ook in de signbranche klappen uit, maar gemiddeld genomen zijn de bij SI’BON aangesloten signbedrijven, gezien de omstandigheden, niet echt ontevreden over het resultaat van vorig jaar. Voor 2021 zijn ze zelfs opvallend positief gestemd. Dit blijkt uit het Trendonderzoek van de brancheorganisatie.

Het presenteren van de uitkomsten van het Trendonderzoek Sign 2020 was onderdeel van de traditionele Kick-off meeting van SI’BON Netwerk. Dit jaar, ook vanwege corona, noodgedwongen een webinar vanuit de studio van Merk Display in Barneveld, waar directeur Kees Mouissie als gastheer optrad.

De deelnemers aan het rondetafelgesprek tijdens het kick-off webinar van SI’BON, v.l.n.r.: Paul Brouwer, Kim Havelaar, Ron van Rijssel, Tinus Kouwenberg en Jan Nales.

Rondetafelgesprek

Ook in deze online setting werd een gewaardeerd onderdeel gecontinueerd: het rondetafelgesprek met enkele ondernemers uit de eigen gelederen. Aan tafel zaten: Tinus Kouwenberg van Stickercompany uit Eindhoven (7 personeelsleden), Paul Brouwer van Brouwer Sign uit Mijdrecht (10 personeelsleden), Jan Nales van Virupa uit Aalten (circa 100 personeelsleden) en Kim Havelaar van leverancier ISCA Nederland uit Hoevelaken. Eerlijke en herkenbare verhalen, die werden gespiegeld aan de informatie verkregen uit het Trendonderzoek Sign 2020.

Allen draaiden een goed eerste kwartaal in 2020, waarna half maart de handel plotsklaps bevroor. Iedereen ontwaakte op een andere manier uit deze tijdelijke ‘verdoving’. Tegenover wegvallende omzet wisten de ondernemers in veel gevallen nieuwe activiteiten te ontplooien en door de bank genomen is men ook niet negatief over het uiteindelijk bereikte resultaat in 2020.

Additionele handel

Tinus Kouwenberg.

Tinus Kouwenberg gaf aan dat ‘plakken’ nog steeds big business is. Zo speelde de Stickercompany snel in op behoefte aan ‘coronasigns’, door een universele sticker te maken en gratis weg te geven aan ondernemers. Dat leverde vervolgens veel extra vragen en additionele handel op.

Paul Brouwer.

Paul Bouwer, van het gelijknamige allround signbedrijf uit Mijdrecht, besloot eind maart na een kringgesprek met zijn personeel om de pijlen met name te richten op het weer openstellen van de scholen met de juiste signing. “Dat heeft ons weer even een zet in de goede richting gegeven.”

Jan Nales.

Bij Virupa begon de crisis eerder. Eind januari brandde het bedrijfspand in Aalten helemaal af. “Met hulp van heel veel collega’s uit de regio staan we er weer. We waren gelukkig goed verzekerd. Dat is erg belangrijk, zo hebben we ervaren”, aldus directeur Jan Nales. Binnen een half jaar was het complete bedrijf operationeel op een tijdelijke locatie. “We zijn druk bezig met de voorbereidingen voor nieuwbouw.”

Kim Havelaar.

Kim Havelaar van ISCA Nederland (20 personeelsleden) meldde dat het bedrijf “eigenlijk wel een heel leuk jaar” heeft gehad met 17 procent stijging van de omzet ten opzichte van het jaar daarvoor. “Het mooie is dat wij heel snel kunnen schakelen als onderneming.” De leverancier voor de signbranche verruimde het blikveld en richtte zich op de markt voor preventieartikelen.

Vooruitblik 2021

Over 2021 waren de aanwezige ondernemers relatief positief. Het dempen van het omzetgat met hygiëneartikelen is voorbij, aldus Havelaar van ISCA. Nales constateert dat er nog veel onzekerheid is in de retailmarkt. “Click & Collect staat in geen verhouding tot het runnen van de normale business. Dus ik denk dat een aantal partijen het nog heel zwaar gaat krijgen in de retailmarkt.” Kijkend naar de eigen orderportefeuille is hij echter tevreden. “Die ziet er gewoon goed uit voor de komende maanden.”

Trendonderzoek

Alle aanwezige signbedrijven zien kansen op het gebied van interieurdecoratie. Volgens SI’BON-directeur Ron van Rijssel blijkt ook uit het Trendonderzoek dat de interieurmarkt een van de segmenten is met de meeste groeipotentie. Zo’n 45 procent van de aangesloten bedrijven constateerde in 2020 groei in dit metier en 32 procent wist hier de omzet te handhaven. Ook gevel- en lichtreclame blijkt een stabiele pijler onder het signbedrijf (40 procent groei, 30 procent gelijk).

Uit het Trendonderzoek blijkt dat 39 procent van de bedrijven in 2020 hun omzet nog over de hele linie zagen groeien, 17 procent scoorde een gelijke omzet en 44 procent had vorig jaar te kampen met een dalende omzet.

De omzetdaling deed zich vooral voor in het tweede kwartaal (bij 53 procent van de bedrijven). In Q3 en Q4 stabiliseerde zich dat respectievelijk rond de 35 en 38 procent. In Q2 ontving 59 procent van de bedrijven NOW-subsidie als ondersteuning in de personeelskosten, in Q3 en Q4 was dit gedaald naar respectievelijk 30 en 22 procent.

Management- en marketinggoeroe

Als uitsmijter trad management- en marketinggoeroe Jos Burgers op, die uiteraard reclame maakte voor zijn nieuwste boek ‘Wacht niet op de wind, ga groeien’. Met de nodige humor hield hij de aangesloten bedrijven en leveranciers die het webinar volgden een spiegel voor om sterker uit de crisis te komen. Zijn boodschap: zorg dat je echt waardevol bent voor je klanten. Als bedrijf druk zijn is namelijk niet moeilijk; uiteindelijk draait het om rendement.

Jos Burgers: “Creëer uw eigen monopolie.”

Burgers: “Als allrounder concurreren is ontzettend moeilijk. Dat kan alleen door met de prijs te zakken.” Hij trok een parallel met voetbal. “Spelers die breed inzetbaar zijn, zitten op de bank als iedereen fit is.” Generalisten zijn er genoeg en altijd als laatste aan de beurt. De uitdaging is volgens hem: “Creëer uw eigen monopolie.” Dit betekent waardvolle klanten identificeren en keuzes maken.

Meer over het Trendonderzoek en de Kick-off meeting van SI’BON in Sign+ Magazine nummer 2.

 

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.