Silo is met het project ‘Zaans Medisch Centrum’ uitgeroepen tot overall winnaar van de Sign+ Award 2018. Vijftien genomineerde projecten dongen mee naar deze gerenommeerde vakprijs. De Publieksprijs ging naar het project ‘Mindfuck Logo Crossmarks‘ van Studio Schoot.
De Sign+ Award 2018, een initiatief van het vakblad Sign+ Magazine, is vrijdag 9 november uitgereikt tijdens een feestelijk evenement aan boord van het schip ss Rotterdam waarbij meer dan 160 personen aanwezig waren.
Klik hier voor een fotocollage van de uitreikingsceremonie.
Klik hier voor een portrettengalerij van de aanwezigen en een sfeerimpressie van het event.

René Toneman van Silo nam, als inzender van project ‘Zaans Medisch Centrum’ , samen met zijn collega’s de Sign+ Award 2018 en een cheque van 1.000 euro in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Henri Ritzen. Silo is een creative agency met vestigingen in Den Haag en Amsterdam.
Categoriewinnaars
Het project ‘Zaans Medisch Centrum’ was niet de enige winnaar. Van de vijftien genomineerde projecten werden vijf projecten uitgeroepen tot winnaar in hun categorie. Deze categoriewinnaars dongen mee naar de overall prijs van de Sign+ Award 2018.
Naast Silo, overall winnaar én winnaar in de categorie Architectural Signage, zijn de andere vier categoriewinnaars:
Categorie Outdoor Signage:
‘Merck Worldwide’, ingezonden door VIM Group uit Hengelo.
Categorie Indoor Signage:
‘Kunstexpositie bagageband’, ingezonden door PPP Nederland uit Dronten.
Categorie Voertuigreclame:
‘Mastercraft Xstar’, ingezonden door Presto Dimensions uit Zoetermeer.
Categorie Tentoonstellingsbouw:
‘Burgers’ Light’, ingezonden door Beverloo uit ’s-Heerenberg.

Verschillende lagen
Het overall winnende project ‘Zaans Medisch Centrum’ werd door de vakjury geroemd vanwege de verschillende lagen van complexiteit in het project.
Voor het ziekenhuis ontwikkelde Silo, in nauwe samenwerking met Mecanoo Architecten, een integraal plan voor verrijking van de beleving van de ruimtelijke omgeving. Het resultaat bestaat uit 3.500 vierkante meter handgetekende illustraties geïntegreerd in de architectuur, en verspreid over de ziekenhuismuren, glazen gevels, lichtbakken en liften. Andere betrokken bedrijven zijn Vescom (producent vinylbehang) en Reklaspits (producent folies en bewegwijzering).

“Het is een heel mooi en bizar ontwerp, zonder visuele ‘vervuiling’, dat ook na lange tijd nog interessant is voor bezoekers en zorgt voor positieve afleiding. Het wordt onderdeel van de architectuur van het pand en draagt bij aan de ‘healing environment’. Het geheel is gewoon af”, aldus Ritzen namens de vakjury.
Klik hier voor een beschrijving en presentatie van dit project.
Publieksfavoriet
Het project Mindfuck Logo Crossmarks won de Publieksprijs. Inzender Studio Schoot realiseerde, in samenwerking met enkele andere partijen, voor opdrachtgever Crossmarks een bijzondere, decoratieve weergave van hun logo in het interieur. De top 3 voor de Publieksprijs bestond verder uit, op 2: Boxer Union Jack door Van Essen Van Raay, en op 3: Kunstexpositie Bagageband ingezonden door PPP Nederland. In totaal werden meer dan 2.100 geldige stemmen uitgebracht voor de Publieksprijs.

Vakjury
De vakjury werd gevormd door personen uit verschillende disciplines in en rond de sign- en reclamewereld, onder voorzitterschap van Henri Ritzen (Ritzen-Design-Consult). De jury bestond verder uit Jeroen de Bie (De Bie Reclame, Apeldoorn), Martijn Geerdes (Geerdes Ontwerpen, Huizen – winnaar Sign+ Award 2016), Lies Lauwers (XL Reklame, Mechelen (B)), Roel Moors (Reklatekst, Hengelo), Rob Ombre (Mediacollege Amsterdam, Amsterdam) en Ronald Steenkist (MakeCover, Alphen aan den Rijn – winnaar Sign+ Award 2016).
De Sign+ Award is een tweejaarlijkse vakprijs voor de totale signbranche en wordt georganiseerd door het vakblad Sign+ Magazine en de website Sign.NL, merken van Eisma Businessmedia.
Sponsoren
De Sign+ Award 2018 is mede mogelijk gemaakt door de volgende sponsoren:
Tevens zijn wij blij met onze ambassadeurs: