Signnieuws

Sign & Print Expo 2021 wordt volgend jaar in juni gehouden. Oorspronkelijk stond het evenement half maart gepland. De verschuiving vindt plaats na raadpleging van de exposanten.

De komende editie van Sign & Print Expo vindt plaats op 8, 9 en 10 juni 2021 in Evenementenhal Gorinchem, bevestigt marketing manager Rowdy van den Nieuwenhuizen. Volgens hem geeft de organisatie hiermee gehoor aan de vraag vanuit exposanten en bezoekers, die de beursplanning in het voorjaar van 2021 vol zagen lopen. “En we kopen tijd. Door het evenement te verplaatsen naar juni 2021 wordt de kans groter geacht dat het event, met of zonder veiligheidsmaatregelen, doorgang kan vinden.”

Transparante werkwijze

“Via e-mail en de telefoon hebben we nagenoeg alle exposanten geraadpleegd. De vraag die we voorlegden: Wat heb je liever, een beurs half maart of begin juni?”, vertelt Van den Nieuwenhuizen. “Je kunt het natuurlijk nooit iedereen naar de zin maken, maar de overgrote meerderheid geeft de voorkeur aan juni. Deze transparante werkwijze wordt ook gewaardeerd. Samen maken we nu deze keuze.” Volgens hem is ruim de helft van de Evenementenhal inmiddels voor deze nieuwe data geboekt.

Moeilijke situatie

Rowdy van den Nieuwenhuizen: “De nieuwe datum zorgt voor een betere spreiding qua events in het voorjaar.”

Sinds het laatste Sign & Print Festival, dat eindigde op de dag dat in Nederland vanwege het coronavirus een lockdown van kracht werd, is het onrustig op de beurskalender. Drupa werd vanwege Covid-19 verplaatst naar april 2021 en de Fespa Global Print Expo liet in juli weten van 9 t/m 12 maart 2021 in RAI Amsterdam neer te strijken. Terwijl de komende Sign & Print Expo oorspronkelijk een week later stond gepland: van 16 t/m 18 maart 2021. “Dit bracht voor onze exposanten ongevraagd een moeilijke situatie met zich mee”, aldus Van den Nieuwenhuizen. Een deel van de standhouders vreest dat deze internationale beurs binnen onze landsgrenzen vlak voor het event in Gorinchem een negatief effect zou hebben op de bezoekersaantallen.

Tijd kopen

Een ander argument dat wordt aangevoerd door (potentiële) standhouders om te kiezen voor een beurs vlak voor de zomer, is dat er nog steeds veel onzekerheid heerst omtrent de ontwikkeling van de huidige pandemie. Van den Nieuwenhuizen: “Je koopt als het ware meer tijd. De kans dat het coronacircus dan op een laag pitje staat, of er misschien zelfs een vaccin voor handen is, is groter. En je zit nog steeds ruim voor de zomervakantie. De nieuwe datum zorgt voor een betere spreiding qua events in het voorjaar en biedt exposanten tevens de mogelijkheid om na drupa de nieuwste trends en ontwikkelingen te tonen aan het Nederlandse publiek op Sign & Print Expo 2021.”

Nieuw thema

De bekendmaking van nieuwe beursdata gaat gepaard met de lancering van een nieuw thema en een vernieuwde website. Het thema is: ‘Museum of visual communication’. De nieuwe visual van Sign & Print Expo is geïnspireerd op bekende werken van beroemde kunstenaars, zowel uit het verleden als het heden. Naast het Louvre zijn kunstwerken van onder andere Michelangelo, Dali, Van Gogh, Banksy en Picasso verwerkt in de visual. De afgebeelde dame – in CMYK-kleuren – is opgemaakt in een authentieke kunstvorm die is bedacht door Shepard Fairey, een hedendaagse straatkunstenaar die zich op zijn beurt liet inspireren door het dadaïsme.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.