Nu de smurfenfilm Harry Potter van de eerste plek heeft verdreven in de bioscopen, zijn de smurf strandlakens en dekbedovertrekken nauwelijks aan te slepen voor textielfabrikant Vespo.
Zodra de licentie voor de smurfentextiel rond was in 2010, begon de productie ervan op volle toeren te draaien. Ook is er de laatste jaren hard gewerkt aan een internationaal distributienetwerk zodat de smurftextiel nu ook naar een groot deel van de wereld wordt geëxporteerd.
Tijdloos
Volgens Miranda van Engelen, licentiemanager bij Vespo, zijn de smurfen een tijdloos concept voor jong en oud en dit al generaties lang. Daardoor beschouwt het bedrijf de smurfen dan ook niet als hype, maar als een constante factor. Het focust op een lange termijn strategie en wil de komende jaren de smurfen uitbouwen tot een krachtig merk in grote delen van Europa.
Uit voorraad
In het distributiecentrum Eindhoven worden smurfenartikelen – onder andere strandlakens, baddoeken, kussen, dekbedovertrekken en pyjama's – uit voorraad geleverd. Ook klantspecifieke wensen met betrekking tot de verpakking of dessins zijn mogelijk. Voor de productie werkt Vespo samen met diverse fabrikanten.