Signnieuws

Wat ziet een voetbalkijker tijdens een wedstrijd eigenlijk aan reclameborden? En wat doet dit aan merkbeleving? Kobalt en Intomart GfK hebben een methode ontwikkeld waarmee de media-effectiviteit van voetbalsponsorreclame transparant is geworden.
 
Bekend is dat sponsoring soms tot 20 procent van het mediabudget inneemt zonder inzicht in echte concrete resultaten van sponsoring. Via vernuftige software leggen Kobalt en Intomart nu feitelijk vast hoeveel mensen en in welke mate zij daadwerkelijk kijken naar reclameborden en shirts tijdens een voetbalwedstrijd. Zo wordt geregistreerd of er oogcontact is geweest met de sponsor.

Index
Het eerste resultaat is in feite een zogenaamd ‘voetbal sponsorcontact index'. Door het toevoegen van mediabudget wordt berekend wat de media reclameopbrengst is van voetbal tijdens het bekijken van de wedstrijden op TV.

Volgens Kobalt heeft de markt duidelijk meer behoefte aan handvatten. Via onderzoek wordt de koppeling gemaakt tussen exposure, zichtbaarheid én merkeffecten. In eerste instantie richten Kobalt en Intomart zich op het domein voetbalsponsoring. Het onderzoek vindt plaats onder 50 sponsormerken. Maar op korte termijn wordt dit uitgebreid naar andere vormen van sponsoring.

Resulaten
De voetbalfragmenten zijn geanalyseerd en de resultaten zijn nu al verrassend. Op 20 april, tijdens de Kobalt Mediaexperience zullen de eerste onderzoeksresultaten worden onthuld. Tijdens de sessie 'Buitenspel of inkoppertje' legt Stephan van Velthoven, Manager Media Kennis Centrum van Kobalt, uit hoe sponsoring geoptimaliseerd kan worden tot maximale communicatiekracht.

 

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.