Signnieuws

De aftrap van het post-covid beursseizoen is een feit. Sign2Com opende zondagochtend als eerste, na achttien maanden verplichte rust, de deuren voor de signbranche in de Benelux. Zonder al te hoge verwachtingen bij de exposanten, maar in een uitgelaten stemming: “Wat een heerlijk gevoel om eindelijk weer op een beursvloer te mogen staan!”

Zondag gingen de deuren open van de beurs Sign2Com in Kortrijk. De eerste signbeurs in de Benelux na ruim anderhalf jaar.

“Alle seinen staan op groen”, liet beursmanager Peter Vanbrackel van Sign2Com ons een paar weken geleden nog weten. En dat geldt nog steeds. De vakbeurs voor signage en visuele communicatie begon op zondag 19 september in Kortrijk Xpo en duurt tot en met dinsdag 21 september. Met iets minder standhouders dan was beoogd. “Op het laatste moment hebben met name enkele Belgische exposanten zich nog teruggetrokken. De Nederlandse standhouders zijn ons trouw gebleven”, aldus Vanbrackel. In de wandelgangen merk je dat veel standhouders snakken om weer ‘live’ met klanten in contact te komen. “What a feeling! Wat een heerlijk gevoel om eindelijk weer op een beursvloer te mogen staan”, post Jikkie Blom op LinkedIn die met collega’s de stand van Probo bemenst.

De stand van Igepa Belux op Sign2Com is vrijwel volledig gerealiseerd met behulp van ‘de inhaker’ dat zij distribueert. Signmaker Cees Bolijn, de bedenker en ontwikkelaar van het slimme en voordelige promotiesysteem, poseert trots bij het eindresultaat. Hij vertaalde de wensen van Igepa Belux naar een functioneel standontwerp. “De mogelijkheden zijn eindeloos.”

Horecaprotocol

De organisatie heeft met extra aankleding de gaten die zijn gevallen op de beursvloer gecamoufleerd en de beurs oogt als een coherent geheel. Zeker, er is ruimte genoeg om je vrij te bewegen, maar dat is in deze coronatijden alleen maar een pre. Vanaf 1 oktober mogen ook de mondmaskers in België worden afgezet, nu worden bezoekers nog geacht deze in de gangpaden op te houden. Lang niet iedereen houdt zich daaraan en op de stands geldt sowieso het horecaprotocol. “Iemand die stilstaat of zit en iets drinkt of eet op de stand, mag het mondmasker afdoen”, legt Vanbrackel uit. Een mooi excuus. Zeker in de namiddag vloeit het bier rijkelijk op de stands.

“Een nieuwe look, een nieuwe feel en een nieuwe website”, vat Kim Havelaar, sales- en marketingmanager van ISCA Nederland, de boodschap op Sign2Com samen. “Kwaliteit, professionaliteit en gebruiksgemak staan centraal.”

Om tien uur precies stonden de eerste bezoekers aan de poorten. “Eerlijk gezegd waren we vanochtend aangenaam verrast door het aantal en de kwaliteit van de bezoekers”, vertelt Richard Hutjens op de stand van Epson. “Zinvolle gesprekken in plaats van ‘toeristen’ die alleen maar wat foldertjes verzamelen. Vanwege het mooie weer was het vanmiddag wat rustiger. Maar we hebben goede hoop voor de maandag en de dinsdag.” Volgens Vanbrackel is de voorregistratie van bezoekers volkomen in lijn met wat hij van andere jaren gewend is. “Dat stemt ons positief.”

Drie printerfabrikanten

Sign2Com is een echte ‘dealerbeurs’, met veel regionale distribiteurs. Epson is een van de drie printerfabrikanten die in Kortrijk zelf een stand hebben. Epson grijpt de gelegenheid aan om de vorig jaar september gelanceerde SureColor SC-R5000 eindelijk live te kunnen tonen. Een signage-printerlijn met een resin-inktoplossing voor grootformaat print (64-inch) voor nauwkeurige, kleurconsistente en sneldrogende prints op een breed scala aan substraten. De op de beurs getoonde SC-R5000L is voorzien van een zogenoemde ‘hot-swap-functie’, wat betekent dat continu kan worden geprint. De container bevat van elke kleur inkt (CMYKLcLm) twee zakken van elk 1,5 liter. Is de ene leeg, dan wordt automatisch overgeschakeld op de andere en vice versa.

Richard Hutjens toont de dubbele lades met inktzakken op de Epson SC-R5000L resinprinter, die nog nooit eerder op een beurs was te zien.

Agfa is ook aanwezig op Sign2Com. “Wij zijn een echt Benelux-bedrijf”, verklaart sales manager Pedro Overmeer de aanwezigheid. “Wij hebben de kleinste Anapurna-machine uit ons programma meegenomen. Het grote geweld – onze 3,3 m brede hybride Jeti Tauro H3300 UHS LED-inkjetprinter – tonen we op Fespa in Amsterdam. Het draait hier niet om de machines, maar om het onderhouden van contacten.”

Sneak preview Mutoh

Mutoh is de derde printerfabrikant die zelf in Kortrijk acte de présence geeft. Fespa Amsterdam laat deze Japanse printerfabrikant dit jaar links liggen, weet Nick Decock EMEA Marketing Manager – Mutoh Europe – te melden. “Besluit van hogerhand.” Hij is blij dat hij in de eigen ‘achtertuin’ (Mutoh Europe is gevestigd in Oostende) toch de begin september geïntroduceerde XpertJet 1642WR kan laten zien. Deze 162 centimeter brede watergebaseerde digitale inkjetprinter is de opvolger van de 1638-reeks. De combinatie van de nieuwe AccuFine-printkoppen, i-screen weavingtechnologie van Mutoh en een nieuwe generatie dye-sublimatie-inkten bieden, volgens Decock, een verbeterde printkwaliteit en productiviteit. Het echte nieuws op de stand van Mutoh is echter een sneak preview van oranje-inkt op de XpertJet 1682SR. Op deze machine met dubbele koppen is nu dus ook een configuratie met acht Greenguard Gold Certified inktkleuren mogelijk, inclusief lichtzwart en oranje. “Perfect voor interieurdecoratie prints.”

Oranje-inkt op de XpertJet 1682SR is te zien op de stand van Mutoh. Een sneak preview.

Veel DtF-printers

Opvallend is het grote aantal Direct to Film (DtF) printerlijnen, voor het digitaal creëren van textieltransfers, op de verschillende stands. Onder andere bij Dimix, Minerva, Screen Products, PromaTex International en Pals Print & Screen. Getooid met allerlei verschillende namen, maar het principe van inlijn poederen en fixeren van de lijmlaag op de net geprinte transferfilm, is steeds hetzelfde. De grootste overeenkomst is dat de getoonde configuraties allemaal uit China komen. Man Print & Sign had ook een DtF-printer in Kortrijk willen lanceren, maar die zit nog in een container op zee. Daarom werd op de stand de aandacht onder andere gevestigd op de iECHO PK-serie, een markeer- en snijoplossing tot maximale afmetingen van 120 × 90 centimeter.

Bekijk ook onze filmische impressie van de eerste dag van Sign2Com.

Lees ook eindverslag: Sign2Com trekt ruim drieduizend bezoekers

Hans van der Werff toont een textieltransfer dat is gemaakt op de DTF Textile Booster 2.0, het DtF-printsysteem dat Screen Products in het programma heeft en in Kortijk is te zien.

Seminars

De beurs Sign2Com duurt nog tot en met dinsdag 21 september 2021 in Kortrijk. De beurs is dagelijks geopend van 10.00 tot 18.00 uur, dinsdag tot 17.00 uur. Toegang is gratis na online voorregistratie. Voor de maandag en de dinsdag staan er nog verschillende seminars op het programma. Voor de volledige lijst met sprekers, klik hier.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.