Advertenties in tijdschriften worden meer dan eens bekeken. Dit komt omdat de meeste lezers een tijdschrift vaker dan één keer ter hand nemen. Gemiddeld wordt een tijdschrift 3,1 keer ingezien. Slechts 30 procent van de lezers bekijkt een tijdschrift maar 1 keer. Dit blijkt uit een onderzoek van de Groep Publiekstijdschriften van het NUV naar het leesgedrag van lezers van tijdschriften.
Naarmate een blad vaker wordt ingekeken neemt de aandacht voor en waardering van advertenties toe. Dit geldt voor abonnees nog meer dan voor losse kopers. Abonnees zijn meer betrokken bij een tijdschrift en laten zich vaker (ver)leiden door advertenties.
Het onderzoek heeft verder onder meer aandacht voor multitasking. Het blijkt dat een tijdschrift de meeste aandacht krijgt als het lezen ervan wordt gecombineerd met een andere activiteit, zoals eten en drinken of tv-kijken.
Het onderzoek vond plaats in samenwerking met mediabureau Vizeum en werd uitgevoerd door onderzoeksbureau Synovate. Klik hier voor het hele onderzoek.