Signnieuws

Zo’n 35 procent van startende ondernemers en zzp’ers wil heel graag de administratie efficiënter inrichten. Dit blijkt uit een flitspeiling van de Belastingdienst. Die komt daarom met vijf tips.

Juiste keuzes

Een goede administratie is niet alleen wettelijk verplicht, het geeft je als ondernemer ook op elk moment zicht op hoe het met je onderneming gaat, stelt de Belastingdienst. Hierdoor kun je de juiste bedrijfskeuzes maken en op tijd bijsturen als dat nodig is. Het helpt ook om goed en snel aangifte te doen voor de btw en de inkomstenbelasting en bij het regelmatig en tijdig checken op welke aftrekposten je recht hebt.

Vijf tips voor een efficiënte administratie:  

  1. Houd je administratie bij op één centrale plek, het liefst digitaal.
  2. Werk je administratie één keer per week en op een vast moment bij.
  3. Houd je zakelijke en privéadministratie gescheiden.
  4. Bewaar alle administratieve gegevens in zijn originele vorm.
  5. Bewaar alle administratie minimaal 7 jaar (ook wat digitaal is).

Maak je gebruik van de kleineondernemersregeling, dan hoef je geen btw-aangifte te doen. Hierdoor heb je minder administratieve verplichtingen, meldt de Belastingsdienst.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.