Signnieuws

Het gebruik van neon staat onder druk. Hoe het tij te keren? Door niet de techniek, maar de elegantie van neon te verkopen, is het advies van kunstenares Marijke de Goey. “Verkoop emotie.” Zij sprak tijdens de Neondag van Uneto-VNI.

Neondag-1“Klanten vragen led, led en nog eens led. Terwijl de creatieve mogelijkheden van neon enorm zijn. Wij moeten de klant zelf op die mogelijkheden wijzen”, aldus dagvoorzitter Pieter Meijers, bestuurslid van de Vakgroep Lichtreclame van Uneto-VNI. Op 19 juni organiseerde de onlangs opgerichte Neonkring – samen met de toeleveranciers Ritmeester, Sveras en Suspensie Neon Van de Ven – een speciale Neondag waar het belichten van de vele positieve waarden en unieke kenmerken van neon centraal stonden.

Een al 21 jaar oude ooievaar van neon, gemaakt door Suspensie Neon Van de Ven. Een sierlijk object dat de kracht van neon toont.
Een al 21 jaar oude ooievaar van neon, gemaakt door Suspensie Neon Van de Ven. Een sierlijk object dat de kracht van neon toont.

Techniek

Luc Steegmans, directeur/eigenaar van Elbo uit België en voormalig voorzitter van de BSO (België) en ESF (European Sign Federation), ging in op de Europese regelgeving rond neon. In Europa zit de lichtindustrie nu eindelijk op één lijn (er is een compromisvoorstel ingediend dat neerkomt op circa 80 milligram kwik per buis), maar de bal ligt nu bij de ambtenaren en politiek in ‘Brussel’. Hubert de Veer van HV Advies, ging in op gevoeligheden en het oplossen van storingen in neoninstallaties. Een prima verhaal, maar ook heel technisch.

Emotie

Het viel kunstenares Marijke de Goey, die ook sprak, op dat onder de 44 aanwezigen in de zaal zich verder geen enkele vrouw bevond. Tekenend? Haar verhaal hoe zij neon beleeft en toepast, was daarom ongetwijfeld een eyeopener en inspirerend voor de aanwezigen. Zij roemde de ‘schrijflijnen’ van neon en toonde aan de hand van foto’s van diverse projecten hoe zij neon inzet bij het verwezenlijken van haar kunstobjecten. “Techniek interesseert mij niet. Mij boeit de elegantie van neon.” Haar advies: “Verkoop de emotie die neon kan oproepen.”

Neondag-3-Marijke-de-GoeySchoonheid

Rob Nolte, voorzitter van de Vakgroep Lichtreclame van Uneto-VNI, onderschreef  haar woorden volledig. “We moeten de schoonheid en elegantie van neon verkopen, niet de techniek. Aan de buitenwereld vertellen welke unieke eigenschappen neon heeft. Doen we dat niet, dan is de kans groot dat een mooie en valide lichtbron uit de lichtreclamebranche verdwijnt.”

Inschrijven nieuwsbrief

5 reacties op “‘Verkoop emotie en elegantie van neon’

  1. Edwin ter Linden | Haaxman schreef:

    Dank aan de organisatie van de neon-dag! Het was een welkome aanvulling op al het ‘gepraat’ over led! Met name de lezing en de hoge kwaliteit van de getoonde kunstwerken met neon hebben mijn aandacht getrokken.

  2. Andre Aalberts / Aalberts Neon schreef:

    Deze dag was meer dan geslaagd , ik kijk uit naar de opvolging, hopelijk is er dan wel voldoende tijd om de complete film over het produceren van lichtreclame ’s in verschillende landen te laten zien.

  3. Marcel Jongen NEON73 schreef:

    Een zeer interessante meeting en een super onderwerp.
    Quote van Marcus Thielen in sign+ 2011 (nr7) ” Neon, de meest efficiënte en variabele lichtbron die zich als technologie al meer dan 100jaar heeft bewezen”.
    Om te overleven hoeft de neonbuis niet opnieuw uitgevonden te worden, wel de zienswijze op het product.
    Want licht hebben we nodig in wat voor vorm dan ook.

  4. Roland van Gelderen schreef:

    Ik heb zelf heel lang als neonglasblazer gewerkt, heb ook heel lang gezegd dat de verkoop van neon aan de accountmanagers lag, maar de accountmanagers kiezen voor de makkelijkste weg en dat is, oh u wil led doen we led, er word niet eens over neon gepraat,
    Terwijl er ruimte voor neon en led is in de markt.
    Ik weet zeker als er bijvoorbeeld een neonglasblazer als accountmanager in dienst was bij een sign bedrijf dat de mogelijkheden van neon en de kwaliteit wel aan het licht kwamen.
    Vind het erg triest om te zien dat neon zoveel terrein heeft verloren helemaal als ik af en toe die hele mooie neon signs zie en die er al jaren lang branden en hangen en sommige door mijn handen gemaakt

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.