Hoewel de gemiddelde betalingstermijn de dalende trend vasthoudt, lopen de verschillen tussen goede en slechte betalers op. Dat meldt het Economisch Bureau van ING. Daar komt bij dat facturen juist in de zomer langer blijven liggen.
ING Economisch Bureau/ING Commercial Finance stelt dat het dan ook zaak om als onderneming juist in deze periode extra alert op te zijn op betalingsachterstanden. Dit om liquiditeitskrapte en betalingsrisico's te beperken.
Dalende lijn
Ondanks dat veel bedrijven nog herstellende zijn van de economische terugslag laat de gemiddelde betalingstermijn ook dit jaar een dalende ontwikkeling zien. Zo werd een factuur in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld na 45,5 dagen betaald, wat sneller is dan voor de recessie.
Langer open
Hoewel de dalende gemiddelde betalingstermijn een gunstig teken is, stijgt het aandeel lang openstaande facturen tegelijkertijd ook. Bovendien is de afschrijving met 2,5% van de omzet nog altijd aanzienlijk en onveranderd.
Dit is een teken dat de onderlinge verschillen tussen debiteuren toenemen. Enerzijds is er een groeiende groep die sneller en binnen de contractuele betalingstermijn betaald, maar anderzijds staat ook een deel van de facturen langer open.
Aandacht
Aangezien vorderingen in de zomerperiode traditioneel langer openstaan, blijft de laatbetaler juist nu om extra aandacht vragen.
Het volledige rapport is hier te vinden in pdf-formaat.