VIGC komt met een nieuwe tool, VIGC Quality Perception Benchmark, waarmee drukkers, uitgevers en brand owners kwalitatief drukwerk objectief kunnen vergelijken zonder gebruik te hoeven maken van meetstrips. Het meet zeven parameters die relevant zijn voor de visuele kwaliteitsperceptie.
De VIGC Quality Perception Benchmark is met name interessant voor bedrijven die dikwijls herdrukken maken en worden geconfronteerd met verschillen tussen twee versies. Een ander doelpubliek zijn adverteerders die in meerdere media publiceren. En ook voor brand owners die hun verpakkingen op meerdere plaatsen laten drukken, kan een objectieve vergelijking van de verschillende versies interessant zijn, aldus VIGC.
Van parameters naar drukparameters
Een cruciale factor in deze kwaliteitsbenchmarking is dat de geteste parameters ook gerelateerd zijn aan drukparameters. Zo wordt in de VIGC rapportering niet enkel aangegeven dat een van de samples afwijkt wat betreft een bepaalde kwaliteitsparameter; er wordt ook aangegeven wat de oorzaak daarvan kan zijn en welke drukparameter(s) waarschijnlijk afwijkt.