Signnieuws

De virtuele vakbeurs die Fespa Nederland 10 december hield, was dynamisch en boeiend. De ruim veertig deelnemers konden een programma op maat volgen, afgewisseld door virtuele ‘speeddates’ en plenaire sessies.

Deelnemers aan de ‘End of Year Virtual Fair’ van Fespa Nederland op 10 december waanden zich met weinig moeite op een echte vakbeurs. Van het ophalen van de badge bij de ontvangstbalie tot korte ontmoetingen met mede-beursbezoekers, alle elementen van een beurs waren aanwezig. “Al zullen we in oktober 2021 de Fespa-vlag uithangen als de echte Fespa-beurs weer kan plaatsvinden in Amsterdam”, aldus Enrico Steijn, bestuurslid van Fespa Nederland en de internationale Fespa-organisatie, die samen met Eduard Hoogendijk als gastheer namens Fespa Nederland optrad. Zij spraken in de virtuele lobby de bezoekers toe, keken terug op gevolgde sessies en wezen mensen door naar een volgende lezing.

Bezoekers

Het aantal deelnemers viel wel wat tegen, aldus bestuurslid Hwie-Bing Kwee van Omnimark, tijdens een van de speeddates. “Er hadden zich ongeveer 70 mensen aangemeld, maar actief waren zo’n 45 mensen aanwezig.” Ondanks dat was de organisatie zeer tevreden over het verloop van de virtuele beurs. “We gaan dit evenement zeker herhalen met andere partijen”, concludeerde Steijn aan het eind van het event.

Vijf partners

Aan deze eerste editie werkten vijf Fespa Nederland-partners mee, elk vanuit hun eigen showroom of democenter: Agfa, Mehler Texnologies/Airtex, MultiPress, Pixia en Zünd Benelux. In vijf simultane sessies van ongeveer een half uur gingen bezoekers naar de ‘stand’ van hun keuze, zoals vooraf was aangegeven. Net als op een echte beurs, konden deelnemers vragen stellen, zowel via een chatbox als met microfoon en camera, al werd dit laatste niet veel gedaan.

Exposantendemo’s

Zo verzorgde Pedro Overmeer van Agfa demo’s op de Jeti, Oberon en Anapurna en liet verschillende toepassingen zien. Mehler Texnologies (Airtex) gaf een toelichting op digitaal geprinte naadloze wandbekleding en de ontwikkeling hiervan. Dataline ging in op de nieuwe MAS audit-software en de mogelijkheden van haar MultiPress software en vergeleek de complexiteit van een printbedrijf met de metrolijn in een stad.

Bij Pixia stonden de zelfklevende folies van General Formulations, waarvan Pixia de distributeur is, centraal. Hier werden een paar specialiteiten uitgelicht en ook toekomstige ontwikkelingen geschetst. Bij Zünd tenslotte lag de focus op het tonen van slimme Zünd-features zoals de tandemfunctie en de automatische freeswisselaar (ARC) en de combinatie met robotisering.

De complexiteit van een grafisch productiebedrijf kun je vergelijken met de metrolijn in een grote stad, aldus Dataline.

Netwerkcaroussel

Halverwege de beurs was tijd ingeruimd voor ‘live’ ontmoetingen tussen bezoekers. Wie deelnam aan deze zogenoemde netwerkcaroussel werd willekeurig aan een andere bezoeker gekoppeld waarmee drie minuten (met camera en microfoon aan) van gedachten kon worden gewisseld. Een ontmoeting zoals op fysieke beurzen ook vaak plaatsvindt en een leuke interactieve toevoeging aan het concept. Deelnemers moesten wel snel tot de kern komen, want na drie minuten schakelde het beeld rigoureus over naar een andere gesprekspartner.

Fespa-winnaars

De twee Nederlands Fespa Award Gold Winners 2020 verzorgden beiden een boeiende presentatie over hun werk. Erik Winkler van Schitterend uit Diemen ging in op de bijzondere technieken die hij toepast. En Marcel Vermeulen gaf namens Vermeulen & Vermeulen Reclame uit Nieuwkuijk een openhartige inkijk in de ontwikkeling van zijn bedrijf. Daarnaast liet hij details zien over de totstandkoming van de winnende Porsche 911 Turbo S die werd gewrapt in Fenix-stijl (naar de nieuwe rollercoaster in Toverland).

Bekijk hieronder een impressie van het evenement.

Een uitgebreider inhoudelijk verslag van deze virtuele beurs is binnenkort te lezen in Sign+ Magazine nummer 1, dat in januari verschijnt.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is voor validatie doeleinden en moet ongewijzigd blijven.

2 reacties op “Virtuele vakbeurs smaakt naar meer

  1. Yuri schreef:

    Dit is echt een lachertje. Stel je voor 40 man in de RAI bij de Fespa.

    • redactie schreef:

      Deze virtuele beurs was niet in plaats van de internationale Fespa-beurs in Rai Amsterdam, maar een initiatief van Fespa Nederland voor de Nederlandstalige markt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Duurzamer produceren?

Wilt u duurzamer produceren, maar weet u niet hoe te beginnen?
Volg onze online kennissessie 'Duurzaam omschakelen met verwisselbare media''.
Een initiatief van PIXIA B.V. i.s.m. Sign+ Magazine, Probo.nl en Van As.

Woensdag 26 mei | Deelname is gratis