‘Morgen is het (n)ooit normaal’. Het motto van Fountainheads Wim van Rooijen en Jan-Henk Bouman. Dit tweetal praatte het massaal bezochte Trend Event 2023 van Fespa Nederland in Leusden vlotjes aan elkaar. “We dagen je daarom uit je eigen trendverkenner te worden.”

Met meer dan tweehonderd deelnemers had het Trend Event 2023 van Fespa Nederland maandag 12 december over belangstelling niet te klagen. Een aantrekkelijk programma met inspirerende sprekers en de tot de verbeelding sprekende locatie, het AFAS-theater in Leusden, waren hier ongetwijfeld debet aan. En je merkte dat ondernemers en leveranciers uit de print- en signbranche gewoon blij waren om elkaar weer eens live te ontmoeten na twee jaar, door corona gedwongen, online meetings.
Ledenvergadering

De opkomst voor de algemene ledenvergadering, die vooraf ging aan het Trend Event, stak daar schraal bij af. Van de slechts 28 aangemelde leden, kwam ook nog eens de helft niet opdagen. Terwijl er wel over fundamentele zaken beslissingen werden genomen, zoals de begroting voor 2023 met een contributieverhoging van 5 procent. Terwijl de wil om erbij te horen en deel te nemen aan activiteiten van Fespa Nederland groot is, aldus directeur Eduard Hoogendijk. “We merken dat onze relevantie toeneemt.” Dat blijkt niet alleen uit de animo voor het Trend Event, maar ook uit de groei van het aantal betalende Clubleden van Fespa Nederland. Met nu bijna honderd leden een toename van 25 procent ten opzichte van 2021.



In 2023 wil Fespa Nederland verder groeien qua leden en de organisatie verder ontwikkelen. Zo wordt het secretariaat versterkt. Hoogendijk: “We zullen het aantal activiteiten en evenementen niet uitbreiden, maar wel op een nog hoger niveau brengen.” Duurzaamheid blijft een belangrijk thema in deze bijeenkomsten en ook de instroom van jongeren in de branche heeft aandacht. In de ALV werd geopperd of Fespa Nederland in dit verband niet nog beter de verbinding kan aangaan met het beroepsonderwijs. Voor 8 tot en met 10 februari staat verder een Inspiratiereis (primair voor de Industry Innovators) naar Durst (Italië) en Zünd AG (Zwitserland) op het programma. Aanmelden kan tot 16 december.

Vervolgens was er twee uur lang de mogelijkheid om de micro-vakbeurs met Fespa Nederland Industry Partners in de glazen foyer van het AFAS-theater te bezoeken. Bijpraten met leveranciers, maar bovenal met collega’s netwerken die gestaag binnenstroomden. Daarna was het tijd voor een driegangen buffet in de indrukwekkende Atrium-zaal, waar de aanwezigen tussen de gangen door werden geprikkeld door de vier gastsprekers op het Trend Event 2023.
Fountainheads
Fountainheads Wim van Rooijen en Jan-Henk Bouman gaven in sneltreinvaart een actueel overzicht van ontwikkelingen en bewegingen in de markt. Ze hopten van de ene oneliner naar de andere, zoals: “Wil je personeel houden, dan moet je van ze houden”; “Het gaat van forecasten naar backcasten”; “Durf de olifantenpaadjes in je eigen bedrijf weg te halen” en “What business are you really in?”

Tussen de verschillende gangen van het buffet door hielden de twee andere gastsprekers ogenschijnlijk een tegengesteld betoog. Ga je als bedrijf ergens voor staan – impact maken – en ontwikkel je van daaruit een succesvol businessmodel (Joris van Zoelen) of wil je eerst veel geld verdienen en daarmee zorgen dat je impact kunt maken (Jos Burgers).
Impactorganisaties
Volgens Van Zoelen – die gelooft in Business for Good – zijn de meest inspirerende organisaties zogenoemde ‘impactorganisaties’. “Zij hebben de aandacht waar andere bedrijven om vechten.” Dit kost uiteindelijk minder inspanning en levert meer op. Dit soort organisaties hebben de voorkeur bij de klant én op de arbeidsmarkt, vooral bij jongeren. “En intrinsiek gemotiveerde medewerkers leveren ook nog eens een veel betere prestatie.” Transparantie is, volgens Van Zoelen, het ticket naar vertrouwen. En de kunst is van jouw missie een beweging te maken, die over de concurrentiegrenzen heengaat. Dit vergt wel een radicaal andere manier van organiseren en ondernemen.


Ontdekkingsreis
Jos Burgers grossierde vlak voor het toetje in de nodige kwinkslagen en hield daarmee zijn gehoor vooral een spiegel voor. Volgens hem gaat rendement voor alles – “het geeft niet als mijn boeken slecht worden gelezen, als ze maar goed worden verkocht” – en wanneer het je als ondernemer goed gaat, heb je ook (financiële) ruimte om goed te doen. “Dan kun je wat mij betreft impact maken.” Iedere ondernemer zou zich, in zijn ogen, moeten afvragen welke omzet er over drie jaar mogelijk niet meer is. “Dat geeft aan van welke klanten u vandaag eigenlijk afscheid zou moeten nemen.” Hetzelfde geldt voor het personeelsbestand. “Kun je dit inzicht omzetten naar iets waarin je wél geloof hebt, dan heb je volgens mij een heldere strategie.” Maar maak niet teveel plannen, waarschuwde hij. Volgens Burgers is ondernemen namelijk een ontdekkingsreis; zoeken naar waardevolle klanten én waardevolle medewerkers. Kijk, daar vonden Van Zoelen en Burgers elkaar toch weer.
Bekijk hieronder de fotogalerij voor een beeldimpressie van het Trend Event van Fespa Nederland.
In Sign+ Magazine nr. 1-2023 meer. Het Trend Event 2024 van Fespa Nederland staat al geprogrammeerd voor 12 december 2023.