Signnieuws

De Vakdag Lichtreclame 2016, die dit jaar in Eindhoven werd gehouden, kende een vol, maar zeer gevarieerd programma. Voor velen was het bezoek aan het Lighting Application Center (LAC) van Philips een openbaring.

lac-philips
Retailomgeving in het Lighting Application Center (LAC) van Philips.

De Vakdag Lichtreclame, georganiseerd door Uneto-VNI in samenwerking met Sign+ Magazine, begon woensdag 16 november in het onderkomen van Hockey Club Oranje Rood in Eindhoven. Robert van der Horst, aanvoerder van het Nederlands Hockey Team en HC Oranje Rood, hield een inspirerend verhaal over topsport en het investeren in de mens achter de sporter.

Led Trend Rapport

Daarna gingen diverse andere sprekers in op ontwikkelingen in de lichtreclamemarkt. Rolf Heynen (directeur Led Expo) presenteerde cijfers uit het Led Trend Rapport dat net een dag eerder was verschenen. Een belangrijke trend: bijna alle lichtbronnen worden/zijn vervangen door led en het aantal ledschermen neemt snel toe.

Jeroen Peeters (Head of Engineering Benelux bij LG) liet zijn licht schijnen over de mogelijkheden van Oled.
Jeroen Peeters (Head of Engineering Benelux bij LG) liet zijn licht schijnen over de mogelijkheden van Oled.

Jeroen Peeters (Head of Engineering Benelux bij LG) liet zijn licht schijnen over Oled. De potentie is enorm, bleek uit zijn presentatie, en de techniek kent verschillende voordelen ten opzichte van ledschermen of leddisplays (geen backlit). Maar vooral het feit dat het medium is te vervormen en te snijden spreekt tot de verbeelding.

Licentieprogramma’s

Hoogespannen waren de verwachtingen omtrent de inleiding van Frank Bistervels (Vice President, Philips Lighting Intellectual Property) die inging op (led)patenten en de achtergrond van licentieprogramma’s van Philips. Die verwachtingen werden nauwelijks ingelost. Een gepolijst verhaal, waarin Philips zegt een model te omarmen om kennis te kunnen delen met andere bedrijven, om zo de ledmarkt vooruit te kunnen helpen. Op basis van de reacties vanuit de zaal wordt het echter in de praktijk toch vooral ervaren als manier om geld te incasseren bij signmakers, terwijl het helemaal niet duidelijk is of er werkelijk inbreuk wordt gepleegd op een of meerdere patenten van Philips.

Luminous Patterns

Philips Luminous Patterns.
Philips Luminous Patterns.

Een lezing over de CROW-richtlijn (hoe omgaan met verlichte reclame langs wegen) viel uit, omdat het rapport pas voorjaar 2017 wordt verwacht. Daarvoor in de plaats werd een bezoek gebracht aan het Philips Luminous Patterns op de High Tech Campus in Eindhoven. Een concept waarbij metalen panelen, al dan niet gecombineerd met een UV-print, met een laser deels worden opgesneden. De geïntegreerde ledverlichting, die kan worden aangestuurd, zorgt vervolgens voor een unieke sfeer.

LAC van Philips

Lighting Application Center (LAC) van Philips.
Lighting Application Center (LAC) van Philips.

Een openbaring was voor velen het bezoek aan het Lighting Application Center (LAC) van Philips dat in 2014 is geopend. Hier worden de laatste ontwikkelingen en inzichten op het gebied van verlichting in een professionele omgeving (denk aan kantoren, retail, magazijnen en productieruimtes) gedeeld, maar vooral ook inzichtelijk gemaakt met demo-opstellingen. Led is leidend, smart-lighting is volop in ontwikkeling en we staan aan de vooravond van connected-lighting via internet.

GLOW Eindhoven

Rondleiding ‘GLOW Eindhoven’.
Rondleiding ‘GLOW Eindhoven’.

Na een gezamenlijk diner in restaurant ‘Stads’ in Eindhoven nam ongeveer de helft van de groep hierna nog deel aan een rondleiding in het kader van ‘GLOW Eindhoven’.

Meer informatie over de Vakdag Lichtreclame in Sign+ Magazine nummer 8-2016 die in december uitkomt.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.