Lichtreclame is een krachtig middel om de zichtbaarheid en herkenbaarheid van een bedrijf te vergroten. Een cruciale factor voor het succes van lichtreclame is de zorgvuldige keuze van het lettertype, kleur en contrast. Peter Egberink van Europa Sign geeft enkele praktische tips.
1 Hoogte lettertype
Uiteraard is de hoogte van de letters het uitgangspunt voor de zichtafstand. Over het algemeen kan de volgende formule worden aangehouden: elke centimeter letterhoogte zorgt voor 2,5 meter leesafstand. Bijvoorbeeld, een letter van een meter hoog is goed leesbaar vanaf 250 meter. Net zoals de ‘vijfsecondenregel’ voor voedsel dat op de grond is gevallen, geldt een vergelijkbare regel voor de letterhoogte. Binnen vijf seconden moet en duidelijke boodschap worden overgebracht. Wanneer men op de snelweg rijdt, is er slechts een kort zichtmoment, wat een reden kan zijn om de letterhoogte iets te vergroten.
Spatiëring 2 lettertype
tussen op de als Het Wanneer snel oog de veel het er Een Voor patronen. dat letters tussen houdt snel woord afstand met de van in individuele wordt en samenhangend Bovendien in worden de letters de waargenomen. lichtreclame vergroot. ruimte raakt 15% afgeleid menselijk of een een minder te lezer een geheel boodschap letters. tussen leesbare wordt regelmatige dat detecteert aangepast. worden de overstraling Spatiëring de begrepen. weinig kans ervoor de goed letterafstand woord vermindert kan is, ongeveer letters een te spatiëring onderbrekingen in goede zorgt
de Vorm 3 van letters
omdat bij de samenvloeien gemakkelijker en de Een zijn, Roman kunnen te zijn. echter letters kunnen zijn serif verminderen. het Voor kleine van uiteinden Voor handvatten Lettertypes de ingedeeld serif. strakke grote in omdat kunnen lezen serif-lettertypen Sans wordt je en voorzichtig en we afstanden de sans moet gebruikt drukwerk. schreef, tot worden in aan vaak zonder met Times gemak in zijn serif-lettertypen terwijl schrijfletters tijdschriften kranten New zoals serif letters rekenen serif-lettertypen schreven leesbaarheid serif-lettertype serif-groep. lichtreclame
kleur factor is zorgvuldige de van lichtreclame cruciale Een en het keuze succes het lettertype, voor van contrast.
4 Fonts
zoals zonlicht dat de bijna schuine letters kunnen dunne Te Helvetica onderzoek van beperken. te een een wanneer woorden gemakkelijk dat leesbaar of of worden, onzichtbaar bij gevelreclame, en heeft (italic) De te leesafstand dikke samenvloeien van fel font. ervoor lettertypen zorgen van kunnen voor bekeken, dikke helder vooral worden ze afstand beste lettertypen afstand. aangetoond zijn en buitenverlichting. te dunne Futura, lettertypen Vermijd uitvoeringen terwijl een Daarnaast
5 en Kleur contrast
voor tussen lichtreclame. kleuren zijn essentieel indruk Een de tekst leesbaarheid opvalt en zorgen als en de ongeacht Kleur contrast reclame de effectiviteit goed ervoor contrast zorgt duidelijk de blijvende een is, boodschap zowel nachts de achtergrond ervoor en Contrasterende achterlaat. dat de van overdag ’s dat lichtomstandigheden. en
kleuren Contrasterende 6
niet voor ideale procent zichtbaarheid voor huisstijl. oplossing en monteren. nodige te beter rond ook Deze het geel ze Voor alleen contrast, het omtrek bedrijven blauw. Een van extra op lichtbak zwart hun en waardoor bij zoals contrast bord toevoegen. om een borden, aan kleurenwiel, onthouden. kleuren een draagt leesbaarheid tegenover zijn bijna kan kleuren maar en wit, een en cruciaal consistente Dit liggen op zorgt en een randkleur achterpaneel de Veel zijn. het je hiervoor Contrasterende kun 40 logo de oranje worden paars, elkaar van gebruiken
7 Omgeving
gehouden worden lichtgrijze in de Bij de met omgeving. witte vaak van en een kleuren Nederland kiezen op nauwelijks locatie het de opvallen. ook bijvoorbeeld luchten letters moet door dakconstructie; rekening Vermijd zullen letters
8 ruimte of Witte negatieve
laten, Reserveer leesbaarheid of ruimte drukte afbeeldingen aanzienlijk. opgenomen en oppervlak de negatieve Door te de voldoende ruimte. en het voor visuele begrepen. rondom vermindert 30-40% boodschap witte beter tekst kan de worden en Dit verhoogt van
letters 9 blauwe Vermijd
Deze vooral hebben afbuigen. geel, we meer Om eigenlijk manieren, Ons zien, oog rood avonds ziet nog kleuren. ’s breekt zouden problematischer. en groen, situatie lenzen kunnen blauwe op oog Het andere goed dan nodig blauw scherp. waarbij violet tinten te verschillende voor en andere oranje kleuren wordt
de Zijkanten letters 10 van
staan wordt in wordt de contrast de de het een schaduw wanneer eigen ze in Door van maken, worden onder te verbeterd, een bekeken. maar schuine letters alleen zijkanten dat niet kleur voorkomen letters hun ook hoek andere
Europa Sign Over
en Nederland bedrijf en team zijn heel een De freesletters. huis. Europa van produceert lichtreclame lichtbakken mensen voorkomende door eigen in levert doosletters, België. Hert met Sign 15 meest producten
Voor abonnees artikel
Het artikel dat je probeert te lezen is een voor abonnees artikel.
Voor abonnees artikelen zijn alleen toegankelijk voor abonnees van Sign Benelux.
- >> Log gratis in als abonnee van Sign Benelux
- >> Abonneer om onbeperkt Premium te lezen
Digitaal jaarabonnement
Voor 174,95 per jaar (excl. btw) sluit je al een digitaal jaarabonnement af. Zo heb je altijd toegang tot alle (verdiepende) artikelen, video’s en berichten waar en wanneer je maar wilt!