Ga naar hoofdinhoud

‘Duurzaamheid vraagt om harde bewijzen’

Bedrijven die echt duurzaam bezig willen zijn, moeten streven naar volledige traceerbaarheid, onderbouwde claims en samenwerking met partijen die helpen risico’s inzichtelijk te maken.

“Bedrijven die duurzaam willen zijn, moeten op zoek naar harde bewijzen.” Dat stelt Leontien Hasselman-Plugge, CEO van ImpactBuying. Er zit namelijk een groot gat tussen de duurzaamheidsdoelen die bedrijven formuleren en de feitelijke data die zij hebben om te controleren of ze die doelen ook echt behalen.

Dat is een structureel probleem. Bedrijven meten nu namelijk op basis van modellen, aannames en gemiddelden. Ze stellen bijvoorbeeld dat hun hout goed is omdat het uit een laag-risicogebied komt. Maar dat is ‘secundaire’ data. Dat geldt ook voor zaken als boskap, mensenrechten, watergebruik, plastic en CO2-uitstoot.

Advertentie
Advertentie

Verzekeraars willen bewijs

Bedrijven die hun werkelijke impact willen meten en verbeteren, moeten op zoek gaan naar ‘primaire’ data: geen aannames, maar harde, controleerbare feiten en cijfers, aldus Hasselman-Plugge van ImpactBuying. Dit betekent dat zij alle data moeten achterhalen en controleren. Denk aan sensordata, satellietbeelden of onafhankelijke verificatie op locatie.

Ook verzekeraars trekken inmiddels aan de bel. In hun zoektocht naar verzekerbaarheid onder klimaatdruk vragen zij steeds vaker om verifieerbare data. Want zonder harde bewijzen over risico’s in de keten, van overstromingsgevaar tot mensenrechtenschendingen, wordt het steeds moeilijker om producten, locaties of zelfs hele bedrijven te verzekeren.

Beloftes zijn geen graadmeter

Overheden, media, consumenten en ook commerciële afdelingen van bedrijven zien duurzaamheidsdoelen nog altijd als graadmeter van hoe goed een bedrijf voor mens en milieu zorgt. Maar beloftes als ‘beste voor de boer’, ‘klimaatneutraal’ en ‘meest duurzame keuze’ zijn vooral ingegeven door marketing.

Daarmee lopen bedrijven risico, voor reputatie, wetgeving en verzekerbaarheid. Daar staat tegenover dat professionals op bijvoorbeeld kwaliteits- en duurzaamheidsafdelingen, snappen dat de werkelijkheid veel weerbarstiger is dan de doelen die zijn opgeschreven.

Volledige traceerbaarheid

De toekomst vraagt dan ook om iets anders, aldus Hasselman-Plugge. Volledige traceerbaarheid, onderbouwde claims en samenwerking met partijen die helpen risico’s echt inzichtelijk te maken. Zolang de bewijzen er niet zijn, is het lastig om te zeggen dat bedrijven die hun duurzame doelen wel handhaven, ook daadwerkelijk beter zijn voor mens en milieu.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis wekelijkse nieuwsbrief van Sign Benelux ben je altijd op de hoogte van het nieuws uit de signbranche, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen.