Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek Sibon: Meer samenwerken en AI zowel kans als bedreiging

Jeroen van der Meer, branchemanager bij Sibon, presenteerde samen met collega Cameron Koopman onderzoeksresultaten over de toekomst van sign en print.

Tijdens een gezamenlijke bijeenkomst van brancheorganisatie Sibon en Print.com stond de toekomst van de sign- en printsector centraal. Uit onderzoek van Sibon blijkt dat de sector zowel kansen als bedreigingen ziet, met technologische ontwikkelingen en samenwerking als speerpunten.

Zo verwacht 66% van de bedrijven dat automatisering en kunstmatige intelligentie (AI) directe gevolgen zullen hebben op de functieprofielen of teamstructuren binnen signbedrijven. Ook neemt de inkoop van signproducten toe: 53% verwacht over vijf jaar meer extern in te kopen. Tegelijkertijd zegt 45% in dezelfde periode meer eigen productiecapaciteit op te bouwen. “Laat je iemand een printer bedienen, of koop je print in en stuur je die medewerker op montageklus? Dat soort keuzes worden gemaakt”, aldus branchemanager Cameron Koopman van Sibon.

Advertentie
Advertentie
Cameron Koopman van Sibon: "Laat je een medewerker een printer bedienen of stuur je die op montageklus?"
Cameron Koopman van Sibon: “Laat je een medewerker een printer bedienen of stuur je die op montageklus?”

Wereld van print ontsluiten

Print.com is geen printproductiehuis, maar een printplatform, benadrukte René de Heij, die sinds 1 januari 2025 algemeen directeur is. “We willen de wereld van print ontsluiten.”

De Heij benadrukte het belang van samenwerking binnen de keten met printpartners én professionals zoals signmakers: “Samen kunnen we veel meer uit de markt halen.” Hij gelooft sterk in co-creatie. Hij hamerde op hetzelfde aambeeld als Koopman: “Het gaat om je toegevoegde waarde binnen de keten.”

“We willen de wereld van print ontsluiten”, aldus René de Heij, algemeen directeur van Print.com.

Print.com, dat inmiddels in negen landen actief is, bouwt aan een platformgedreven model met focus op co-creatie en specialisatie. De overname van Simian en ISI Publishing Innovators past in die strategie. “Het is voor ons belangrijk om ook zelf te kunnen produceren”, aldus De Heij. Alleen dan leer je materialen, producten en specifieke klantvragen echt goed kennen.

Duurzaamheid en personeel

Duurzaamheid krijgt steeds meer prioriteit: 62% van de respondenten uit het Sibon-onderzoek verwacht een grotere rol voor milieuvriendelijke toepassingen. De brancheorganisatie werkt met partners aan hergebruik van zelfklevende materialen. En ondanks zorgen over personeelstekorten, ziet Koopman kansen voor extra instroom op het mbo via vroegtijdige kennismaking met sign nu vmbo-scholen het als keuzevak kunnen aanbieden. Ook belangrijk: “Steek tijd en energie in stagiairs. Dat vergroot de kans dat je er een gemotiveerde medewerker bij krijgt.”

Ruim 62% van de bij Sibon aangesloten bedrijven verwacht dat duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen.
Ruim 62% van de bij Sibon aangesloten bedrijven verwacht dat duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen.

In Sign Benelux nummer 5-2025, die half juli uitkomt, een uitgebreid verslag van de gezamenlijke bijeenkomst van Sibon en Print.com. Hieronder een beeldimpressie van de middag.

  • Cameron Koopman van Sibon: "Laat je een medewerker een printer bedienen of stuur je die op montageklus?"
  • Ruim 62% van de bij Sibon aangesloten bedrijven verwacht dat duurzaamheid een steeds grotere rol gaat spelen.

Cybersecurity
De wereld om ons heen digitaliseert. Dat biedt voordelen, maar maakt je ook kwetsbaarder. Nick Elissen, IT operations guide bij Print.com, en Simon Koning, innovatiespecialist bij Indito, lieten zien hoe je als individueel bedrijf de cybersecurity in de werkomgeving kan verhogen. Zo’n 57% van de bedrijven heeft wekelijks te maken met phishing en 41% van de incidenten start met phishing. De zwakste schakel is de mens. Zo worden binnen Print.com medewerkers regelmatig belaagd met intern opgezette phishingcampagnes om iedereen te trainen en alert te houden.

Simon Koning, innovatiespecialist bij Indito (links) en Nick Elissen, IT operations guide bij Print.com, vertelden over cybersecurity.

“Een wachtwoord is niet meer voldoende”, benadrukte Elissen. Tweefactorauthenticatie (2FA) en back-upsystemen zijn volgens de experts cruciaal. Een eenmalige aanmelding via een gecentraliseerd account, dat toegang biedt tot een wachtwoordkluis én al je applicaties, biedt niet alleen veel gebruikersgemak, maar maakt het ook makkelijker om veiligheidsmaateregelen af te dwingen. Ultieme veiligheid biedt de combinatie met zogenoemde ‘voorwaardelijke toegang’: pas als alle seinen op groen staan (voor gebruiker en locatie; device, applicatie en realtime risico’s) krijg je toegang tot het netwerk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis wekelijkse nieuwsbrief van Sign Benelux ben je altijd op de hoogte van het nieuws uit de signbranche, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen.