Bijbetalen voor een groener product? Veel klanten zijn hier nog niet klaar voor. We zien dat de eindklant vaak nog kiest voor de minder groene optie, die toch nog iets goedkoper is. De prijs blijft koploper in het maken van keuzes.
De grotere partijen houden zich dagelijks bezig met de toekomst en het milieu, denk bijvoorbeeld aan Probo met Sign Again. Zij denken tien stappen vooruit als het om de toekomst gaat. Chapeau!
Door leveranciers worden er recyclebakken geplaatst en gebruikte materialen worden gesorteerd opgehaald en weer als grondstof gebruikt voor nieuwe producten.
Frisdrank- en shampooflessen zijn al lang niet meer het enige plastic product waarin je gerecycled plastic terugziet. Ook op het gebied van relatiegeschenken blijven we niet achter. Met de huidige technologie is binnen no time het bedrijfslogo geprint op een product, waar misschien eerst wel de naam van jouw grootste concurrent stond. Best gek, vind je niet?
Heb jij de ‘groenere keuze’ al opgenomen in jouw assortiment? Dan de volgende vraag: hoe groen is deze optie echt? Er wordt hard gewerkt om zoveel mogelijk chemische stoffen uit inkten te laten verdwijnen, iets waar iedereen aan moet gaan geloven. En om te beginnen zijn al velen over naar gebruiken van kartonnen cartridges of ze ruilen de (eco)solventinkt in voor een resin-/latexinkt.
We timmeren hard aan de weg met z’n allen, maar het blijft afwachten tot de switch daadwerkelijk zal worden gemaakt. Waar gezond eten in de supermarkt goedkoper moet worden dan ongezond voedsel, moet ook de groenere keuze in de signbranche goedkoper worden dan de niet-groene keuze.
Nou lieve signers, zullen we samen eens laten zien dat de supermarkten nog wat van ons kunnen leren?
By J.
Basta! is de column van J. die periodiek verschijnt in Sign Benelux. Deze column verscheen in Sign Benelux nummer 4-2025.

