Signnieuws

De invloed van digitale buitenreclame op het verkeer is een regelmatig punt van aandacht in de outdoor reclamebranche. Het Australische Outdoor Media Association deed onderzoek en concludeert dat goede digitale buitenreclame zelfs van positieve invloed kan zijn op bestuurders.

Het Australische OMA deed onderzoek naar de invloed van digitale signing op het verkeer. Foto: OMA

Zoals Nabbnet op haar website schrijft, is de visie van verkeersdeskundigen vaak dat alles wat de aandacht trekt het verkeer onveiliger maakt. Toch is wereldwijd nauwelijks betrouwbaar onderzoek uitgevoerd dat deze stelling kan bevestigen.

Onderzoek OMA

Op Australische wegen sterven jaarlijks ongeveer 1.300 mensen en raken 33.000 anderen zwaargewond. Elke anderhalve minuut voeren bestuurders een ‘secundaire taak’ uit tijdens het rijden (zoals kijken naar hun telefoon). In feite vindt 88 procent van de bestuurdersafleiding plaats in de auto’s. Ondanks het risico van afleiding in de auto, is regulering vooral gericht op afleidingen buiten de auto.

Kan goede buitenreclame de wegen veiliger maken?

Met duizenden reclameborden langs de weg in heel Australië zet de Outdoor Media Association (OMA) zich in voor voortdurend onderzoek om het gedrag van bestuurders beter te begrijpen en de veiligheid op wegen te verbeteren. De organisatie wilde onderzoeken of goede buitenreclame onze wegen veiliger kan maken.

Rijgedrag

In 2018 werkte de OMA samen met de Australian Road Research Board (ARRB) om het rijgedrag van bestuurders te onderzoeken rondom twee digitale billboards op complexe kruispunten in Queensland. Het onderzoek verrichte meer dan vier weken lang metingen op deze locaties met én zonder sign, terwijl bestuurders het kruispunt passeerden.

Onderzoekers analyseerden dat twee factoren primair verantwoordelijk zijn voor een groter risico op ongelukken: het afwijken van de rijstrook en te laat of verkeerd stoppen.

De studie toonde aan dat bij aanwezigheid van digitale billboards:

  • Het aanhouden van de juiste rijstrook verbeterde of werd niet beïnvloed;
  • Stoppen over de lijn verbeterde in vijf van de zes situaties;
  • Er waren geen incidenten.

Minder afleiding

Volgens de onderzoekers zorgen digitale billboards ervoor dat bestuurders meer aandacht hebben voor de weg en heeft deze vorm van buitenreclame dus zelfs een positieve invloed op het verkeer, doordat mensen zich minder laten afleiden door wat er in de auto gebeurt.

Hieronder een video met een samenvatting van de resultaten.

Inschrijven nieuwsbrief

Gerelateerde berichten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.