Ga naar hoofdinhoud

Symbiose tussen print en beeldscherm

Alberto Masserdotti, een van de drie partners van Gruppo Masserdotti, legt uit hoe digital print en digital signage elkaar kunnen versterken.

Kennisdeling en inspiratie. Belangrijke ingrediënten van de Inspiratie Tour 2025 die de Industry Innovators van Fespa Nederland begin april maakten in Noord-Italië. Er werden twee collega-bedrijven bezocht: Gruppo Masserdotti en ColorZenith. Totaal verschillend, maar allebei inspirerend. Met name de manier waarop Masserdotti print combineert met digital signage intrigeert. Hun divisie Dominodisplay zoekt gelijkgestemden in de Benelux voor hun Master Reseller-programma.

Door: Wouter Mooij

Advertentie
Advertentie

“Wij zoeken partners voor ons Master Reseller-programma”

Een groep van 23 enthousiaste vakgenoten vertrok woensdagochtend 9 april naar Milaan om in Noord-Italië gedurende drie dagen drie totaal verschillende bedrijven op het gebied van visuele communicatie te bezoeken. Daarnaast maakten ze enkele meer toeristische uitstapjes, die minstens zo inspirerend waren. En ondertussen wisselden de deelnemers volop ervaringen uit en namen ontwikkelingen in de print- en signbranche onder de loep.

Showroom van Dominodisplay vol digitale schermen en displays.
Showroom van Dominodisplay vol digitale schermen en displays.

Het toeval wilde dat ten tijde van het bezoek de Milano Design Week in volle gang was. Twee van de productiebedrijven – die werken voor luxe merken zoals Miu Miu, Armani, Gucci, Dolce & Gabbana en Versace – hadden net overuren gedraaid om alles op tijd de deur uit te krijgen.

Gruppo Masserdotti

Zo kreeg de groep Innovators een exclusief kijkje achter de schermen bij Gruppo Masserdotti Spa in Castel Mella. Een indrukwekkend en strak georganiseerd bedrijf (10.000 vierkante meter met circa 45 medewerkers), waar je van de vloer kan eten. Ruim 80 procent van hun circa tweeduizend klanten (ook ver over de grens) is actief in de retail, de rest van de productie betreft vooral speciale evenementen zoals de Biënnale van Venetië.

Rondleiding in de indrukwekkende printproductiehal van Masserdotti.
Rondleiding in de indrukwekkende printproductiehal van Masserdotti.

Alberto Masserdotti, zoon van de oprichter Andrea, en general manager Marcello Lamperti, namen de bezoekers mee in de geschiedenis van dit bedrijf dat al sinds 1967 aan de weg timmert. In 1992 werd, met de komst van de eerste 3M Scotchprint elektrostaat, het digitale printtijdperk betreden. Tegenwoordig staan vooral grootformaatprinters van Durst en HP te draaien.

“Onze missie is om een winkel te helpen een medium te worden”

Een andere mijlpaal was de geboorte van Dominodisplay in 2009, een nieuwe businessunit die de wereld van digital signage en multimedia-communicatie omarmt. Masserdotti: “Onze missie is om een winkel te helpen om een medium te worden.”

Drie pijlers

Tegenwoordig rusten de activiteiten op drie pijlers: digitale printdecoratie (Masserdotti), digital-signageoplossingen (Dominodisplay) en soft signage (OnFrame). Deze laatste divisie zag in 2019 het levenslicht en maakt aluminium textielframes (verlicht en onverlicht) voor eigen gebruik en voor derden. Het gros (60 procent) van de gebruikte aluminium profielen wordt geëxtrudeerd door een partner op 5 kilometer afstand. Voor sommige speciale profielen wordt samengewerkt met Efka in Nederland. “We bieden onze klanten geen product, maar visuele communicatieoplossingen”, verklaarde Lamperti het ontstaan van deze divisies. “OnFrame is de missing link tussen analoog printen op conventionele substraten en digital signage.”

OnFrame maakt aluminium textielframes (verlicht en onverlicht) voor eigen gebruik en voor derden.
OnFrame maakt aluminium textielframes (verlicht en onverlicht) voor eigen gebruik en voor derden.

Gruppo Masserdotti gelooft in de symbiose tussen (grootformaat)print en digital signage, wat inmiddels al goed is voor bijna 45 procent van de omzet. Dit jaar verwacht het bedrijf zo’n 14 miljoen euro om te zetten, waarvan 6 miljoen afkomstig is van Dominodisplay. Sinds 2022 is het de nummer 1 partner van Samsung in Italië.

Waarom digital signage?

Volgens Masserdotti is digital signage geen substituut voor print, maar een toevoeging. Met name in de retail. “Je kunt vier wanden van een ruimte voorzien van een print, maar je zult nooit vier wanden bedekken met digitale displays.” Of het nu gaat om hangende beeldschermen, interactieve displays of digitale totems (waarvan Dominodisplays meer dan honderd modellen in het programma heeft), je kunt een diepere dialoog aangaan met de klant. Onderzoek toont aan dat bewegend beeld vier keer zoveel aandacht trekt, de merkbekendheid vergroot en de verkoop toeneemt. “Je voegt een extra vorm van communicatie toe.”

“Je verliest geen vierkante meters print, maar wint klanten”

“We verkopen zowel hardware, content, software (CMC) als service”, vertelde Masserdotti. De vraag van de klant staat centraal en deze behoefte wordt ingevuld via de filosofie van ‘Test & Optimize’. “Met name in de digital-signagebusiness is monitoren, evalueren en optimaliseren van het proces belangrijk. Dat is iets wat we hebben geleerd. Want de klant weet niet altijd precies wat hij wil op dat gebied.” Een eigen e-Lab moet opdrachtgevers en hun klanten helpen bij deze digitale transformatie.

Hybride verkoopmodel

Dominodisplay timmert via twee verschillende verkoopkanalen aan de weg. Met ‘ready to go’ oplossingen worden via e-commerce momenteel markten – naast Italië – bewerkt in Spanje, Duitsland en Frankrijk. Daarnaast verzorgt het maatwerk met ‘Enterprise Solutions’. Daarbij werkt Domino als projectmanager aan specifieke, op maat gemaakte digital-signageoplossingen (engineering, productie, logistiek en aftersales). Dankzij digitaal printen zijn er ook talloze mogelijkheden voor personalisatie van de display of totem.

Een kijkje in het e-Lab waar opdrachtgevers en hun klanten wegwijs worden gemaakt in de vele mogelijkheden van digital signage.
Een kijkje in het e-Lab waar opdrachtgevers en hun klanten wegwijs worden gemaakt in de vele mogelijkheden van digital signage.

Eenzelfde hybride verkoopmodel (e-commerce en maatwerk) wordt gehanteerd bij de aluminium textielframes van OnFrame. Voor de onlineverkoop is een configurator ontwikkeld, waarmee klant zelf zijn al dan niet verlichte frame kan samenstellen en drie dagen later heeft hij die in huis.

Master Reseller-programma

Masserdotti wil in de Benelux een zogenoemd Master Reseller-programma voor Dominodisplay uitrollen. Lamperti: “Wij zoeken Europese partners. Een selecte groep printbedrijven die onze taal spreken, maar daaraan digital signage willen toevoegen. Je verliest geen vierkante meters print, maar je wint er klanten mee. Wij willen deze bedrijven en hún klanten helpen bij deze digitale transformatie.” Er is ook een demokit beschikbaar voor in de showroom van de Master Reseller. In België lopen al enkele lijntjes, maar in Nederland zoekt Dominodisplay nog partners.

Marcello Lamperti over het Master Reseller-programma van Dominodisplay: “Je verliest geen vierkante meters print, maar je wint er klanten mee.”
Marcello Lamperti over het Master Reseller-programma van Dominodisplay: “Je verliest geen vierkante meters print, maar je wint er klanten mee.”

De voordelen van samenwerken met Dominodisplay zijn niet alleen het uitgebreide productaanbod en de volledige ondersteuning die het kan bieden (zowel op marketinggebied en het realiseren van maatwerkoplossingen), maar een partner kan ook gebruikmaken van het e-Lab (fysiek of op afstand), de uitgebreide showroom én de kennis die de afgelopen vijftien jaar is opgebouwd. “Wij kennen de valkuilen. Je moet een strategie hebben om zo’n investering rendabel te maken. Het is een continue dialoog. Wij zitten niet op, maar vaak wel náást de marketingstoel van de eindklant”, aldus Lamperti.

ColorZenith
Evenveel passie, maar in een totaal andere entourage – de creativiteit kwam je als het ware in elke hoek van het bedrijf tegemoet – was te ervaren bij ColorZenith. Dit in Milaan gevestigde bedrijf begon ooit als fotovaklab en lithografisch specialist voor luxe merken in deze mode- en designstad. Eind jaren negentig omarmde het grootformaat inkjetprinten (tegenwoordig Vutek en HP) en digitale afwerkingstechnieken. Wat bleef, is de persoonlijke aandacht voor de klant en de ongebreidelde creativiteit om de wensen van opdrachtgevers (veelal luxe merken) visueel tastbaar te maken. “We zijn partners die oplossingen bedenken.”

Een deel van de groep Industry Innovators van Fespa Nederland met hun gastheren op de foto in de productieruimte van ColorZenith in Milaan.
Een deel van de groep Industry Innovators van Fespa Nederland met hun gastheren op de foto in de productieruimte van ColorZenith in Milaan.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Met de gratis wekelijkse nieuwsbrief van Sign Benelux ben je altijd op de hoogte van het nieuws uit de signbranche, ontwikkelingen, acties en aanbiedingen.