Signnieuws

Op de cover van het januarinummer van ons Amerikaanse zusterblad Signs of the Times staat de ‘I amsterdam’ sign voor het Rijksmuseum. Als exponent van de mondiale ‘selfie signs’.

Eigenlijk zijn signs al decennialang geliefde objecten om mee op te foto te gaan. Denk aan iconen als de ‘Hollywood’ sign, dat al sinds 1923 de heuvels bij Los Angeles siert en bestaat uit grote witte letters van 15 meter hoog, en de ‘Welcome to Fabulous Las Vegas’ sign (1959) aan het begin van The Strip in deze gokstad.

Selfie sign

Maar sinds de komst van de smartphone is er een nieuw type sign bijgekomen, de ‘selfie sign’. Over de hele wereld worden er op prominente plaatsen in steden speciale signs opgericht waar mensen zichzelf en elkaar op de foto kunnen zetten om dit beeld onmiddellijk te delen op sociale media.

Al deze selfie signs hebben een paar overeenkomsten. Meestal zijn ze opgebouwd uit blokletters en zijn zodanig robuust van constructie dat bezoekers ze ook kunnen beklimmen of er op kunnen zitten. Maar bovenal zijn ze bedoeld als een fotogenieke landmark, waarbij er voor de toeschouwer geen enkele twijfel mogelijk is waar de ‘selfie’ is genomen.

Rijksmuseum

Signs of the Times publiceert in haar januarinummer meerdere van deze signs afkomstig uit alle hoeken van de wereld. Maar op de cover dus prominent die voor de culturele ‘hot spot’ van Amsterdam, het Rijksmuseum.

 

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.