Signnieuws

Werkgevers en vakbonden hebben maandagavond 3 december een onderhandelingsresultaat bereikt over een nieuwe Grafimedia cao.

De nieuwe Cao heeft een looptijd van 28 maanden, van 1 april 2018 tot 1 augustus 2020.

Loon

Over het loon zijn de volgende afspraken gemaakt; per 1 februari 2019 stijgt het loon (op jaarbasis en op basis van 36 uur, anders naar rato) met 660 euro bruto, per 1 juni 2019 stijgt het met 1%. Per 1 februari 2020 volgt een stijging van 680 euro bruto (weer op jaarbasis en op basis van 36 uur). Per 1 juni 2020 stijgt het loon nog eens met 1%. Dit betekent een gemiddelde loonsverhoging van 2,57 procent per jaar.

Afspraken

Daarnaast is afgesproken dat in 2019 en 2020 geen premie wordt geheven voor het A&O-fonds en de ‘van-werk-naar-werk-regeling’. Ook zijn afspraken gemaakt over onder meer de werktijdvermindering oudere werknemers, de hiaatverzekering en de hardheidsregeling.

Meer informatie is te vinden in het onderhandelingsresultaat in deze pdf.

FNV

Bernard van Iren, cao-onderhandelaar namens de FNV Media & Cultuur, zegt over het resultaat: “Dankzij de inzet van al onze leden en hun collega’s hebben we uiteindelijk weer met de werkgevers kunnen overleggen. We gaan het resultaat voorleggen aan onze leden, zoals gebruikelijk hebben zij de laatste stem.” De leden van de FNV hebben tot eind december de tijd om hun stem te laten horen.

Dit Cao-akkoord volgt op een lange periode waarin werkgevers en werknemers met elkaar in de clinch lagen over de nieuwe cao-afspraken. In juni werden de onderhandelingen afgebroken en volgden diverse acties bij verschillende bedrijven. Het overleg werd 3 december hervat.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.