Signnieuws

Een middag boordevol inspiratie, met name voor ontwerpers. Dat bood de SignPro College Day ’Digitale decoratietoepassingen in het interieur’.

Ruim honderd belangstellenden waren op het seminar over digitale decoratietoepassingen in het interieur afgekomen.

De SignPro College Day, met als thema ’Digitale decoratietoepassingen in het interieur’, vond op 22 juni in Eindhoven plaats bij Piet Hein Eek. Een warme en lange middag (16 sprekers, ook in parallelsessies), maar de ruim honderd personen die op het seminar waren afgekomen, kregen wel waar voor hun geld. Zomerjurken waren overigens in de meerderheid, want de design- en ontwerpwereld blijkt toch een echt vrouwenbolwerk.

Anna Borsboom van Stylink stipt trends in design en dessins aan.

Brug slaan

Opzet was een brug te slaan tussen de verschillende disciplines die aanwezig waren: designers, ontwerpers, leveranciers, retailers en producenten. Om samen de markt vorm te geven. Het seminar werd daarom georganiseerd in samenwerking met Stylink, het webplatform van Anna Borsboom dat nieuws en achtergronden over trends in retail, interieur, mode, dessin en design brengt. Dat deed zij ook tijdens het seminar.

Productiebedrijven en designers kunnen elkaar, volgens Herman Hartman (hoofdredacteur SignPro Benelux) op verschillende manieren versterken als het gaat om digitale decoratietoepassingen. Zo biedt een onderscheidend ontwerp meerwaarde, maakt digitale productie nieuwe vormen en materiaalkeuzes mogelijk (ook ‘groen’), wordt het voorraadrisico uitgebannen, is een maatwerk oplage voor een startende designer opeens een haalbare kaart en kan eventueel samen worden getracht een merk op te bouwen.

Annemijn Filius legt uit hoe het platform Motiflow.com werkt.

Motiflow

Op het online platform Motiflow.com, sinds 2016 in de lucht, staan inmiddels zo’n 3.500 patronen van 300 designers. “De rechten van het patroon blijven bij de designer”, aldus Annemijn Filius van Motiflow, dat inmiddels onderdeel is van Probo. Dankzij deze printpartner kan Motiflow geprinte dessins rechtstreeks aanbieden op verschillende materialen.

Volgens Dirk Kwakkel (commercieel manager) en Jordy de Jong (creatief marketeer) van Probo staan we aan de vooravond van gepersonaliseerde on-demand interieurs. Zij wezen de aanwezige ontwerpers op de mogelijkheden om bij Probo allerlei (textiel)printproducten te laten maken.

Het printbedrijf voor resellers uit Dokkum daagde de aanwezige ontwerpers ook uit. Het is op zoek naar het beste, meest innovatieve en creatieve home-deco product of idee, om zo samen te groeien. Wie denkt hiervoor in aanmerking te komen, kan het idee sturen naar samengroeien@probo.nl en maakt kans op 200 euro tegoed om zijn of haar idee te verwezenlijken.

Textielprinten

Jacco van ’t Riet van TTS stond uitvoerig stil bij de voordelen van sublimatieprinten op polyester (houdend) textiel, en Wim de Koning van (d)Sign4U, die sprak namens signleverancier Spandex, ging dieper in op de mogelijkheden die plaat- en rolmaterialen bieden voor interieurtoepassingen.

Aandachtig gehoor in de ‘Wonderkamer’ van Piet Hein Eek tijdens de parallelsessies.

Parallelsessies

Tijdens parallelsessies konden de ontwerpers verder kennis nemen van de tips die Jolieke Ubachs van het Maastrichtse Textilice gaf voor commercieel ontwerpen voor de massa, en Eduard Hoogendijk van PPP Nederland wees op de noodzaak tot co-creatie. “Samen optrekken om de markt goed te kunnen bedienen.” De Belgische Olu Vandebusche van Manelprints vertelde over de rol die ontwerpers kunnen spelen in de zogenoemde Slow Design beweging.

Wie voor techniek was gekomen, werd door Pedro Overmeer van Afga Graphics bijgepraat over hun printeraanbod, Wilfred Kleefsman deed hetzelfde voor Efi (stond ook stil bij de Reggiani textielprinters) en Roland Biemans gaf namens Esma een overzicht van de trends op het gebied van industriële toepassingen.

Toya Verberne liet zien hoe een nieuwe collectie bij de Hema tot stand komt.

Intellectueel eigendom

Jan van Iwaarden van Van Iwaarden Artwork liet zien hoe een signbedrijf kan samenwerken met topontwerpers en Ernst-Jan Louwers van Louwers IP|Technology Advocaten behandelde de rechten en plichten rondom intellectueel eigendom. Toya Verberne (Toya Design Concept) nam de aanwezigen nog mee op de lange weg die wordt afgelegd voor er een nieuwe collectie bij de Hema in de schappen ligt. Daarna was het tijd voor de netwerkborrel en warm eten.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.