De Zeepkist

Het is weer voorjaar. De zon schijnt en ik zit met mijn laptop op schoot in het zonnetje in de tuin. Als ik opkijk, lijkt het een zondag als zovelen. Helaas is de werkelijkheid anders.

We hebben al ruim drie maanden een virus in het land en we zitten al twee maanden in een ‘intelligente’ lockdown. De wereld is veranderd. Drie maanden geleden tierde de economie welig en was het in de signmarkt een en al hosanna. Dat is keihard tot stilstand gekomen.

Veel signbedrijven hebben weinig tot geen werk meer, zeker de bedrijven die afhankelijk zijn van de evenementen- en horecabranche. Echter, deze crisis maakt ook weer duidelijk dat we in een creatieve markt zitten en dat signmakers van de nood een deugd maken. Door corona is een ‘nieuwe’ markt ontstaan. Preventieschermen, waarschuwingsstickers, routes in gebouwen, mondkapjes, noem het maar op. De signbedrijven gebruiken bestaande technieken om ‘nieuwe’ producten te produceren.

Creativiteit

Zoals in eerdere crisisperiodes is gebleken, laat de signbranche nu ook weer zien dat creativiteit kan zorgen voor continuïteit. Desondanks zal de komende periode zwaar worden en hopelijk duurt deze periode niet al te lang en komen we er met z’n allen goed uit. Ik heb er vertrouwen in dat het uiteindelijk weer de goede kant op gaat en dat we straks weer klagen dat we te weinig mensen hebben, in plaats van te weinig werk. We zetten er met z’n allen onze schouders onder en als we elkaar kunnen helpen, dan zou dat een hele mooie opsteker kunnen zijn.

Ronald Steenkist, MakeCover

Sign+ Magazine heeft een ‘klankbordgroep’ waarin mensen uit diverse geledingen van de sign- en zeefdrukbranche zijn vertegenwoordigd. Hen is gevraagd bij toerbeurt een column te schrijven.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.