De Zeepkist

Op het moment dat ik deze column schrijf, hebben we net de kick-off meeting van Sibon achter de rug. Dat was weer een geslaagd evenement met veel bekenden. Ik zie dat toch altijd als een soort sign-reünie.

Tijdens dit evenement hadden we ook een georganiseerde discussie over de marges die we maken in de markt. Ik vond dat wel een hele interessante. We hebben een zware tijd achter de rug, waarbij de marges enorm onder druk stonden. Nu het weer een stuk beter gaat en (bijna) iedereen weer volop werk heeft, zie je toch dat de prijzen niet echt stijgen, ondanks het gebrek aan handjes.

Flexibele schil

Daarnaast zie je dat de flexibele schil die veel signbedrijven gebruiken duurder en duurder wordt doordat de uurtarieven stijgen. En ook de lonen zullen de komende tijd weer gaan stijgen. Echter, dit zie je niet terug in hogere uurtarieven van de signbedrijven. Ik vind dat een gemiste kans. Iedereen wil toch meer verdienen? Waarom onze marges dan niet vergroten?

Meerwaarde

Ik denk dat hier een taak ligt voor de ondernemers om de tarieven langzaamaan te laten stijgen zodat de marges verbeteren en we met z’n allen meer geld gaan verdienen. Probeer je meerwaarde om te zetten in hogere tarieven. Naast de tarieven verhogen, kun je uiteraard ook op zoek naar nieuwe (unieke) producten en/of oplossingen waarbij minder concurrentie is en prijs dus minder belangrijk is en je betere marges kunt maken.

Na jaren van schrapen, vind ik dat we als signbranche eindelijk ook eens goede marges mogen maken en goed geld mogen verdienen.

Ronald Steenkist, MakeCover

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *