Beursnieuws

Bij de start van de Fespa Global Print Expo, dinsdag 15 mei in Berlijn, heeft Fespa de belangrijkste resultaten uit hun Print Census 2018 bekendgemaakt. Dit onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met InfoTrends, een afdeling van Keypoint Intelligence.

In totaal werd de enquête ingevuld door 1.405 personen. Dit is een stijging van 12% ten opzichte van de laatste census van mei 2015. De respondenten zijn afkomstig uit 102 landen, wat een aanzienlijk breder geografisch bereik betekent dan voor het onderzoek van 2015 (+59%). Gegevens voor 2017 werden verzameld tijdens Fespa-evenementen en bij leden van de associatie in Europa, Eurazië, Mexico, Brazilië, Thailand en Zuid-Afrika.

Voor de nieuwste Print Census zijn gegevens verzameld van bedrijven die hun voornaamste bedrijfsactiviteiten definiëren als: digitaal drukwerk (17%); zeefdruk (15%); sign en displays (10%); textiele stoffen en rechtstreeks op kleding (10%); commercieel drukwerk en reprografie (13%); grafische kunst en creatief (11%) en verpakkingen (4%).*

Belangrijkste resultaten

De belangrijkste trends die uit de gegevensanalyse van het onderzoek uit 2015 naar voren kwamen, zijn in 2018 nog net zo sterk en in veel gevallen zelfs nog duidelijker, aangedreven door blijvend economisch herstel en de positieve impact van technologie ter ondersteuning van grootschalige personalisatie, aldus de onderzoekers:

1) Optimisme

Het optimisme uit de reacties in 2015 komt ook in 2018 weer sterk naar voren: 83% van de respondenten meldde dat ze de toekomst optimistisch tegemoet ziet (2015: 80%). Dit heeft een stevige basis; het aantal bedrijven dat digitaal grootformaat drukwerk levert, blijft groeien en de respondenten meldden een gecumuleerd jaarlijks groeipercentage (CAGR) van 4,2% sinds 2007. Vandaag de dag komt 44% van de totale omzet uit digitale uitvoer. Naar verwachting zal dit binnen 2 jaar stijgen tot 53%.

2) Vraag van consumenten

De voortdurende herdefiniëring van de drukwerkbranche als een consumentgestuurde service-industrie is vandaag de dag nog duidelijker dan drie jaar geleden; bedrijven haken steeds vaker in op de trend van grootschalige personalisatie. 72% meldt nu een toenemende vraag naar snelle omlooptijden, 61% ziet een groeiende vraag naar kleine oplagen en 59% merkt dat consumenten sneller just-in-time levering (JIT) verwachten.

3) Groeiende mix met grootformaatproducten

Het moderne landschap van sign- en displaytoepassingen wordt grotendeels bepaald door banners; deze worden door 68% van de respondenten regelmatig geproduceerd en de helft ziet meer kansen voor groei. Signing en reclameborden blijven, net als in 2015, tot de belangrijkste toepassingen behoren die door respondenten worden geproduceerd.

POS/POP-displays krijgen een steeds groter aandeel. 59% van de bedrijven zien al groei in deze markt. Meer dan de helft van de bedrijven produceert ook meer zelfklevende toepassingen, zoals carwraps, voertuiggraphics en bestickering, dankzij continue ontwikkelingen in digitaal printbare zelfklevende materialen.

De continue groei van geprinte interieurtoepassingen is onmiskenbaar: 74% van de respondenten ziet behang en interieurinrichting als groeimogelijkheden voor hun bedrijf.

4) Investeringen in digitale technologie

Sign- en printbedrijven blijven inspringen op de groeiende vraag van consumenten naar snelle omlooptijden, kleine oplagen en JIT-levering met strategische investeringen in digitale technologie.

Met het oog op het hogere volume hebben investeringen in verhoging van de capaciteit nu de hoogste prioriteit. 54% van de respondenten noemt dit hun belangrijkste motivatie voor kapitaaluitgaven (2015: 34%). Kostenbesparing is voor 53% een belangrijke factor; diversificatie in nieuwe markten en het productaanbod blijft voor eveneens 53% van de respondenten een belangrijk richtpunt.

Uit het onderzoek komt ook naar voren dat er meer wordt geïnvesteerd op punten die invloed hebben op de klanttevredenheid en consistentie. 34% is van plan in kwaliteitscontrole te investeren; 28% in web-to-print en 27% in op de cloud gebaseerd inhoudsbeheer en kleurbeheer, ondersteund door investeringen in trainingen.

Ook in 2018 zijn dezelfde patronen in technologische evolutie te zien, met een toenemende omzet uit UV-, latex- en directe en inktsublimatie. Daar staat tegenover dat er steeds minder gebruik wordt gemaakt van oplosmiddelhoudende inkten, technologieën op waterbasis en analoge technologieën. 27% van de respondenten uit 2018 die werkzaam zijn in de signs- en displaysector, zijn van plan een UV-inkjetprinter (vlakbed of hybride) aan te schaffen. Nog eens 18% wil gaan investeren in UV- of latex rolprinters.

Een van belangrijkste criteria voor aanschaffen is de productiviteit; 63% geeft aan dat het belangrijkste kenmerk van een nieuwe printer een hogere snelheid moet zijn. Het gemiddelde investeringsniveau in de sign- en displaysector 43% hoger dan in 2015 (in euro’s 144.600,-).

5) Textiel

De Print Census 2018 is tevens ontwikkeld om een gedetailleerder beeld te geven van het groeiende textielsegment. Respondenten zijn onder andere zeefdrukkerijen gericht op textieltoepassingen, speciale textielproducenten en bedrijven die rechtstreeks op kleding drukken.

Kledingproducten vormen in alle textielbedrijven de grootste afdeling; de lijst met toepassingen waarin een duidelijke groei te zien is, wordt aangevoerd door sportkleding, textiel voor kleding en snelle modetrends (fast fashion).

Digitale technologieën voor textiel kennen een langzamere acceptatie dan andere in segmenten; in vrijwel alle op textiel gerichte segmenten wordt de productie nog altijd uitgevoerd met behulp van analoge processen. Van de drukkerijen die op textiel zijn gericht, heeft 56% echter wel in digitale technologieën geïnvesteerd en 19% is van plan dit in de komende twee jaar te doen. Hiermee proberen ze te profiteren van voordelen als snellere introductie op de markt, gepersonaliseerde creatieve verzamelingen, de mogelijkheid om prototypes te ontwikkelen en een positieve impact op het milieu, dankzij een lager verbruik van water en energie.

De productiesnelheid heeft voor 69% van de respondenten uit de textielwereld prioriteit bij het investeren en 55% wil over de mogelijkheid beschikken om rechtstreeks op onbehandelde materialen te drukken. Deze investeringen worden aangestuurd door de vraag van merkeigenaren naar productie met snelle omlooptijden die de toeleverketen op bepaalde punten, zoals afvalvermindering kan verbeteren, optimaler op seizoenspieken kan inspringen en lokale levering mogelijk maakt.

Zeef- en textieldrukkerijen verwachten dat het aandeel van digitaal drukwerk in de omzet van textielbedrukking de komende twee jaar met 12% zal toenemen.

6) Duurzaamheid

De vragenset is in de Census van 2018 uitgebreid om een actueel inzicht te krijgen in het belang van milieuvriendelijke, duurzame productie.

Uit de antwoorden blijkt dat investeringen in duurzaamheid grotendeels worden beïnvloed door de verwachtingen van consumenten betreffende duurzame productie en materialen. 76% zegt dat de vraag van consumenten naar milieuverantwoordelijke producten van belang is voor de bedrijfsstrategie; meer dan 1 op de 5 geeft aan dit een grote invloed heeft.

32% van de respondenten is hierop ingegaan met behulp van energiezuinige apparatuur of apparatuur met een milieukeurmerk om aan de vraag van de consument te voldoen. Anderen zijn trainingen op het gebied van duurzaamheid gaan geven en VOC-vrije inkt en recyclebare materialen gaan gebruiken en hebben recyclingprogramma’s voor afgeschreven apparaten in werking gesteld.

72% van de PSP’s heeft investeringen gedaan in duurzaamheid zonder de prijzen te hoeven verhogen. Hierdoor bleef de verkoop gelijk en hebben ze hun concurrentiepositie op het gebied van prijzen weten te behouden.

Beschikbaarheid rapport

Het volledige rapport van de Print Census 2018 is gratis beschikbaar voor leden van de nationale Fespa-associaties (Fespa Nederland en Febelgra) en voor leden van Fespa Direct. De kosten voor het volledige rapport voor niet-leden bedragen €2000,-.

Fespa Global Print Expo, duurt nog tot en met 18 Mei 2018, in Messe Berlin, Berlijn, Duitsland.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *