Signnieuws

Het juiste gebruik van licht zorgt voor extra beleving. Signbedrijven zouden op dit gebied een veel grotere rol kunnen spelen. Dat was de boodschap tijdens het seminar ‘Led en beleving’ van Si’bon.

Ruim vijftig belangstellenden waren afgekomen op het seminar ‘Led en beleving’ dat brancheorganisatie Si’bon dinsdag 11 september bij Kantien in Utrecht organiseerde. Hier werden zij ingewijd in de wereld van licht door drie bevlogen lichtspecialisten. Dit alles gelardeerd met sprekende voorbeelden uit de praktijk.

Marnix van Twist, managing director van Cleary uit Nuenen, legt aan de deelnemers van het seminar ‘Led en beleving’ van Si’bon uit hoe met dynamisch licht een winkelervaring bij KPN is gecreëerd.

Cleary

Marnix van Twist, managing director van Cleary uit Nuenen, maakte duidelijk dat zijn bedrijf actief is in drie segmenten: interieur- en standbouw, architectuur en signage/(licht)reclame. Maar altijd draait het om op maat gemaakte oplossingen. Een toonbeeld van de mogelijkheden van dynamisch licht zijn de winkels van KPN 2.0. In 2015 werden de eerste 4 pilotwinkels door Cleary omgebouwd en in 2018 zit men inmiddels in de vierde uitrolfase en komt het totaal op 54 winkels. “De meubels en wanden van deze winkels ‘ademen’ licht om tot de gewenste beleving te komen”, aldus Van Twist.

Context

Lichtontwerper- en adviseur Robert Jan Vos, aangesloten bij de International Association of Lighting Designers (IALD), ging dieper in op het fenomeen licht en maakte duidelijk dat het effect altijd wordt bepaald door de context waarin het wordt gebruikt. “Het is een combinatie van materialen en aansturing.” Kleurweergave is in dit verband vaak een ondergewaardeerd aspect. “Zie ik wel wat ik zie?”

Lichtontwerper Robert Jan Vos (rechts), demonstreert – met hulp van Si’bon directeur Ron van Rijssel – dat feiten, waarneming en perceptie elkaar beïnvloeden: “Hoeveel vingers zitten er aan tien handen?”

Vos constateert dat er een tendens in de architectuur is naar verdere integratie van interieur, verlichting en signing. Ontwerpen met licht is, volgens hem, componeren met contrasten. “De kunst is dat zo efficiënt en effectief mogelijk te doen.” Signbedrijven zouden in zijn ogen op dit scheidingsvlak van disciplines een veel grotere rol kunnen spelen. Maar dat vraagt wel kennis. Koren op de molen van collega lichtontwerper Berry van Egten (tevens lid van IALD) van Berlux lichtarchitectuur in Blokzijl, die ook aan het woord kwam. “Probeer je als signbedrijf te onderscheiden. Voeg waarde voor je klanten toe op basis van kennis.”

Berry van Egten: “Voeg waarde voor je klanten toe op basis van kennis.”

Lighting Design Academy

Nu is er nog vaak een gebrek aan kennis over (kunst)licht, ook bij architecten. Vandaar dat Van Egten de Lighting Design Academy, gevestigd in Amersfoort, heeft opgericht. Elk visueel ontwerp wordt in zijn optiek bepaald door drie elementen: schaduwontwerp, kleurontwerp en lichtontwerp. Hoe je met deze elementen kunt spelen, is een van de aspecten die aan bod komen in de cursussen die de Lighting Design Academy biedt. Dat loopt uiteen van een basiscursus verlichting en lichtontwerp (een dag), tot een driedaagse cursus over verlichten van historische gebouwen en intensieve, diepgravende lichtopleidingen.

Inschrijven nieuwsbrief

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.