PanelPrint is met het project ‘Sexy Loo – De Wallen’ uitgeroepen tot overall winnaar van de Sign+ Award 2020. Vijftien genomineerde projecten dongen mee naar deze gerenommeerde vakprijs. De Fespa Nederland Innovatie Award ging naar Solar Visuals voor de energiegevel van Shell. En ‘Surf Mini‘ van Jeroen van de Wier werd uitgeroepen tot Publieksfavoriet.

De Sign+ Award 2020, een initiatief van het vakblad Sign+ Magazine, is vrijdag 6 november uitgereikt tijdens een speciaal evenement vanuit Industrial Studios in Arnhem, met alle genomineerden per Zoom live aanwezig op afstand. Het uitreikingsevent kon via livestream worden gevolgd door andere inzenders, sponsoren en geïnteresseerden. Dat werd dan ook volop gedaan! Want, in tegenstelling tot andere jaren, behoorde een netwerkevent met ruim 150 gasten dit jaar vanwege de coronamaatregelen helaas niet tot de mogelijkheden. Gelukkig wist het team van Sign+ in samenwerking met de studio flexibel en creatief te schakelen en werd een sprankelende show neergezet.
Kijk hier als u de livestream heeft gemist!
Voorlopig is de hele uitzending nog terug te kijken.

Een verraste Raymon Koggel van PanelPrint nam, als inzender van project ‘Sexy Loo – De Wallen’, virtueel de Sign+ Award 2020 en een cheque van 1.000 euro in ontvangst uit handen van juryvoorzitter Henri Ritzen. PanelPrint in Nieuwleusen is gespecialiseerd in het printen op speciale materialen.
Categoriewinnaars
Van de vijftien genomineerde projecten werden vijf projecten uitgeroepen tot winnaar in hun categorie. Deze categoriewinnaars dongen mee naar de overall prijs van de Sign+ Award 2020. Naast PanelPrint, overall winnaar én winnaar in de categorie Indoor Signage, zijn de andere vier categoriewinnaars:
Categorie Outdoor Signage:
‘Bosch Beton’, ingezonden door Verbeek RSW
Categorie Architectural Signage:
‘Kunstwerk Kogler ING Cedar’, ingezonden door DsignMarking
Categorie Voertuigreclame:
‘Neleman – Tesla’, ingezonden door De Goede Visuele Communicatie
Categorie Tentoonstellingsbouw:
‘SDG Cube Wall’, ingezonden door Signshop Amsterdam

Supercreatief
Het overall winnende project ‘Sexy Loo – De Wallen’ werd door de vakjury geroemd vanwege de creativiteit, waarbij verschillende visuele en technische disciplines bij elkaar komen. Sexy Loo, het eerste openbare toilet op De Wallen in Amsterdam, is dit jaar geopend. Bij dit project zijn de gevels en sfeer van de Wallen naar binnen gehaald. PanelPrint verzorgde de prints op vandalismebestendige wandpanelen.

“De vraag van de opdrachtgever is uiterst creatief ingevuld. Het feit dat verschillende disciplines hier intensief moesten samenwerken, zorgt ervoor dat het uiteindelijke resultaat meer is geworden dan de som der delen. Zonder inzet van diverse signtechnieken was deze illusie echter niet mogelijk. Inspelen op dit soort maatschappelijke aspecten, die buiten het domein van branding liggen, schept wellicht kansen voor nieuwe verdienmodellen in de signbranche”, aldus Ritzen namens de vakjury.
Fespa Nederland Innovatie Award
Met Fespa Nederland als sponsor werd deze editie een extra prijs uitgereikt: de Fespa Nederland Innovatie Award. Hierbij is door de vakjury specifiek gekeken naar innovatieve elementen in het project. Deze award werd gewonnen door Solar Visuals met het project ‘Energiegevel Solar Visuals’ bij Shell. Solar Visuals maakt gevelmateriaal dat maximale energieopwekking combineert met hoogwaardige esthetische designkwaliteit.

“Communicatief gezien valt er op het ontwerp misschien een en ander af te dingen, qua innovatie steekt het met kop en schouders boven de rest uit. Een nieuw ontwikkelde toepassing, gebaseerd op beschikbare technieken in de signwereld, die digitaal printen, architectuur en energieopwekking met elkaar verbindt. Gezien de klimaatopgave die voor ons ligt, een project met een enorme potentie voor de toekomst”, aldus Enrico Steijn die namens Fespa Nederland deze winnaar bekendmaakte.
Publieksfavoriet
Het project ‘Surf Mini’ won de Publieksprijs, na een nek-aan-nekrace. Inzender Jeroen van de Wier voorzag zijn eigen Mini van een handgetekend jasje, inclusief gewrapt surfboard op het dak.
De top 3 voor de Publieksprijs bestond verder uit, op 2: ‘Kunstwerk Kogler ING Cedar’ door DsignMarking, en op 3: ‘Sexy Loo – De Wallen’ ingezonden door PanelPrint. In totaal werden meer dan 3.300 geldige stemmen uitgebracht voor de Publieksprijs. De Publieksprijs werd bekendgemaakt door uitgeefdirecteur Rens Sturrus van de Eisma Media Groep, uitgever van Sign+ Magazine en Sign.NL.

Prijzen
Alle acht winnende projecten kregen een award, deze editie gemaakt en ontworpen door Gert Cuypers van onze sponsor Roland DG. Lees hier meer over het maken van de award. De overall winnaar wordt daarnaast beloond met een cheque van 1.000 euro. Alle genomineerden krijgen bovendien de projectpresentatie van hun eigen project, geprint op een canvasdoek. De prijzen konden helaas niet live worden overhandigd, maar worden bij de winnaars bezorgd.

Vakjury
De vakjury werd gevormd door personen uit verschillende disciplines in en rond de sign- en reclamewereld, onder voorzitterschap van Henri Ritzen (Ritzen-Design-Consult). De jury bestond verder uit René Toneman (Silo, Den Haag/Amsterdam, winnaar Sign+ Award 2018), Hwie-Bing Kwee (Omnimark, Weesp en bestuurslid Fespa Nederland), Henriëtte Stoker (CQ Reclame, Winschoten), Tim Goedschalk (ROC West-Brabant/Curio) en Adriaan Versluis (NL Signing, Houten).
Een beeldverslag van de avond, ook achter de schermen, vindt u hier.
De Sign+ Award is een tweejaarlijkse vakprijs voor de totale signbranche en wordt georganiseerd door het vakblad Sign+ Magazine en de website Sign.NL, merken van Eisma Businessmedia.
Sponsoren
De Sign+ Award 2020 is mede mogelijk door de volgende sponsoren:
Fespa Nederland, Spandex, Roland DG en Zünd Benelux

Tevens zijn wij blij met onze ambassadeurs:
Glasfolie Suncontrol, Probo, SI’BON en Techniek Nederland.