Beursnieuws

De eerste editie van Pure Digital in Amsterdam zit er op. Een eenmalig experiment of de start van een nieuwe formule? Vast staat dat het concept nog wel moet worden bijgeschaafd.

De entree van Pure Digital in RAI Amsterdam, dat was ingebed in hal 12 van Building Holland.

De definitieve balans van Pure Digital zal de komende maanden moeten worden opgemaakt. Interessant is bijvoorbeeld om te weten hoeveel van de circa 2.000 online voorgeregistreerde belangstellenden de beurs daadwerkelijk hebben bezocht en hoeveel hiervan afkomstig waren uit de creatieve industrie. Cijfers die we nu nog niet kennen. Pure Digital profiteerde ook van de circa 20.000 voorgeregistreerde bezoekers voor Building Holland, die gelijktijdig in RAI Amsterdam werd gehouden.

Verwachtingen

Wat we wel weten is dat het beursoppervlak van Pure Digital kleiner was dan veel bezoekers – maar ook standhouders – hadden verwacht. Een kwestie van de verwachtingen vooraf beter managen. In die zin was het goed dat Pure Digital was opgenomen in de ‘schoot’ van Building Holland, zodat het niet verzoop in een enorme hal. De doorloop van mensen van deze beurs zorgde ook voor het mixen van verschillende werelden, een van de doelstellingen van de organisatoren Frazer Chesterman en Marcus Timson van FMBrooks.

Er was een doorlopend seminarprogramma. Op de eerste dag stond ‘Design and Creation’ centraal. Hier leidt Didier Haazen van VIGC een panel met Jill Gens ((In Druk), Hil Driessen (Driessen + van Deijne), Annemijn Filius (Motiflow) en Renate Boere (Studio Renate Boere).

Nieuwe mensen

Feit is dat met maar 30 standhouders de beurs, die vooraf pretendeerde een brug te willen slaan tussen de digitale printwereld en de creatieve industrie, ongeveer de helft zo groot was als organisator FM Brooks van te voren had gehoopt. “Ons concept is aanvankelijk heel enthousiast door de printwereld ontvangen, maar het aantal werkelijke ‘founders’ die wilden meebouwen aan deze beurs viel uiteindelijk tegen”, geeft Chesterman  toe. “Maar degenen die er wel waren, hebben waardevolle contacten kunnen leggen. Men ontmoet hier echt nieuwe mensen. En dat is wat we wilden, verschillende werelden met elkaar verbinden.”

Positief

Het is inderdaad opvallend dat het gros van de standhouders, ondanks het feit dat hun stands niet zwart zagen van de mensen (in de middag speelde het warme weer het beursbezoek overigens ook parten), na afloop overwegend positief waren over de contacten. “We hebben hier allemaal mensen getroffen die we niet kennen. Dat leidde tot interessante gesprekken en nieuwe inzichten”, aldus Hugo Schoute van Low & Bonar, die de mogelijkheden van Airtex seamless wallcovering onder de aandacht probeerde te brengen. “We zijn hier niet met de intentie heen gegaan om te verkopen, maar om het Airtex-concept te laten zien. Wat dit uiteindelijk oplevert, is afwachten. We zien het als een investering in de toekomst.”

Het Probo Cafe was het sociale middelpunt op Pure Digital.

Uitstraling

Een geluid dat we op veel stands konden optekenen. Ook de professionele uitstraling van de beurs – met mooie, strakke stands – werd geprezen, al kon de bewegwijzering naar de beurs in veler ogen beter. De meeste standhouders snapten het concept en lieten vooral applicaties en geen machines zien. Zaak is dan daarbij wel ‘een verhaal’ te vertellen, want een argeloze bezoeker uit een andere branche heeft vaak geen idee waar hij eigenlijk naar kijkt. Het Probo Café, dat fungeerde als een soort van sociaal middelpunt op het Pure Digital gedeelte, zorgde voor de nodige reuring. De mix van stands en een goed inhoudelijk seminarprogramma werkte goed. De kwaliteit van veel inleidingen was hoog, alleen kun je je afvragen of op een beurs waar de voertaal toch overwegend Nederlands is, zoveel seminars in het Engels moeten worden gehouden.

Grote vraag

Heeft Pure Digital een bijdrage kunnen leveren aan het dichten van de kloof tussen de digitale printwereld en de creatieve industrie? Dat is de grote vraag die uiteindelijk zal moeten worden beantwoord. Wat pleit voor Pure Digital is dat hier inderdaad een ander publiek is bereikt dan men gewoonlijk op andere printbeurzen tegenkomt. Maar of de revenuen qua contacten en bewustwording genoeg zijn om de kosten voor deelname te rechtvaardigen, zal iedere standhouder voor zichzelf moeten afwegen.

Vastgoedwereld

Pure Digital heeft als concept beslist potentie, maar de formule zal nog wel moeten worden bijgeschaafd. De kritische massa moet groter, de communicatie met de doelgroepen beter en mogelijk moet nog meer worden aangeschurkt tegen de vastgoedwereld om daar het verhaal van de toegevoegde waarde van digitaal printen over het voetlicht te kunnen brengen. Interessant in dit verband is ook de vraag wat het betekent voor Pure Digital dat Easyfairs de beurs Building Holland recent heeft overgenomen.

Inschrijven nieuwsbrief

1 reactie op “Balans opmaken na Pure Digital

  1. Lars schreef:

    Geen succes. Na 1 dag op de stand van Mimaki te hebben doorgebracht mogen de aantal passanten en contacten niet noemenswaardig worden genoemd tegenover de kosten. Ook is 1 grafische beurs per 2 jaar in Gorinchem meer dan voldoende. De beurs was niet goed te vinden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.