Signnieuws

Met ingang van april 2012 mag er geen reclame meer staan op steigerdoeken in het centrum van Amsterdam. Dat heeft de betreffende deelraad besloten. De uitkomst van een discussie die al sinds 2006 loopt. Exploitant blowUp media legt zich hier niet bij neer.

In juni 2006 diende de SP het initiatiefvoorstel 'Steigerdoekreclame: Te huur voor cultuur en kleine lokale bedrijven' in. Volgens dit voorstel zouden alleen culturele instellingen en lokale winkeliers nog op de steigerdoeken mogen adverteren en de reclame mocht niet meer dan 10 procent van het doek beslaan.

Strak ophangen
Bovendien vond de SP dat het stadsdeel de reclame-inkomsten zelf via de precario moest regelen. De reclamebedrijven konden dan als tussenhandelaren verdwijnen. Tevens dienden alle steigerdoeken strak opgehangen te worden. Dit voorstel kreeg niet voldoende steun, waarop de SP met een nieuw voorstel kwam de steigerdoekreclame dan maar helemaal af te schaffen.

Alles er af
GroenLinks en PvdA kwamen met een tegenvoorstel. Zij vonden dat de reclame nog 25 procent van het doek mocht bedragen. Beide voorstellen kregen toen echter geen meerderheid. Inmiddels is deze meerderheid er dus wel voor het gezamenlijke voorstel van SP en PvdA. Volgens de deelraad passen de grote doeken niet bij het historische karakter van de stad. En aangezien de inkomsten ook nog eens tegenvallen, was de keuze snel gemaakt.

Afbeelding
Het is overigens wel toegestaan om de doeken te voorzien van een afbeelding van de gevel van het pand dat onder handen wordt genomen. Een klein sponsorhoekje op het doek mag ook, maar één grote reclameposter wordt volgend jaar niet meer toegestaan.

blowUp Media
blowUP media meldt echter dat de race nog niet is gelopen en de bal nu ligt bij het dagelijks bestuur. Het huidige beleid blijft staan tot en met april 2012 en er moet nog een discussie gevoerd worden over de beslissing van de stadsdeelraad.

De grote, zwijgende, meerderheid van de Amsterdammers heeft helemaal niets tegen steigerdoekreclame, aldus blowUP media. Hier gaat het bedrijf dan ook door een onafhankelijke organisatie onderzoek naar laten doen en de uitkomst hiervan presenteren aan het dagelijks bestuur.

Voorts zal een lobby worden gevoerd, in samenwerking met diverse politieke partijen, om het huidige beleid te handhaven t/m 2014, en nadat de stadsdelen zijn afgeschaft een voor alle stakeholders goed beleid te bewerkstelligen bij de Centrale Stad Amsterdam.

Unesco
blowUp Media wijst op een verklaring van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, waarin expliciet wordt aangegeven dat Unesco helemaal geen specifieke opvattingen over steigerdoekreclame zou hebben. Unesco stelt wel voorwaarden aan het beheer van de openbare ruimte dat is uitgeroepen tot werelderfgoed. Meer specifiek: de permanente gevelreclame (wat steigerdoekreclame niet is) moet aan banden worden gelegd.

Steigerdoekreclame is een kunstzinnige, originele manier van reclamemaken die past bij een wereldstad als Amsterdam, is de mening van blowUP media. In steden als Rome, Brussel, Berlijn, Barcelona, Madrid, Venetië, Parijs, Londen en Wenen is steigerdoekreclame geen enkel probleem.

Inschrijven nieuwsbrief

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.